De totale lasten binnen programma 2 zijn € 45,8 mln. Deze zijn als volgt besteed:
- personele lasten (inclusief inhuur van derden en exclusief het Programmabureau Vernieuwing Bedrijfsvoering): € 21,7 mln.
- programmabureau Vernieuwing Bedrijfsvoering (bundelingsproces): € 4,1 mln.
- exploitatie van de basis Bedrijfsvoeringssystemen (KA): € 9,8 mln.
- intern Milieumanagement en Duurzaamheid € 0,4 mln.
- algemene overheadkosten zoals huisvesting, P&O beleid: € 8 mln.
- jaarlijkse bijdrage MRDH: € 1,4 mln.
- jaarlijks lidmaatschap van de VNG: € 0,4 mln.
In 2016 zijn er een aantal incidentele baten, waaronder een afrekening van Loyalis (€ 0,2 mln.). Dit gaat om een meevaller bij de pensioenvoorziening voor ex-bestuurders. Daarnaast ontvingen we nog een afrekening van het Stadsgewest Haaglanden (€ 0,4 mln.) uit het eerder berekende liquidatiesaldo voor het opvangen van frictiekosten voor voormalig personeel.
(bedragen x € 1.000,-)
Uitkomst 2016 | Actuele begroting 2016 | Resultaat 2016 | Ontwerp begroting 2016 | Uitkomst 2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 45.837 | 45.249 | 588 | N | 43.916 | 43.821 | ||||
Baten | 607 | - | 607 | V | 2.200 | 2.579 | ||||
Saldo exclusief reserves | 45.230 | N | 45.249 | N | 19 | V | 41.716 | N | 41.242 | N |
Dotaties aan reserves | - | - | - | - | - | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - | - | ||||
Saldo inclusief reserves | 45.230 | N | 45.249 | N | 19 | V | 41.716 | N | 41.242 | N |
Toelichting financieel resultaat programma 2016
Het programmaresultaat bedraagt slechts € 0,019 mln.V. Daarbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de reserve die de gemeente beschikbaar stelde voor de bundelingsoperatie. Het doel was om deze alleen te belasten voor de kosten die niet konden worden opgevangen binnen programma 2.
De hogere lasten in 2016 worden met name veroorzaakt door de kosten van het Programmabureau Vernieuwing Bedrijfsvoering en van de gebundelde organisatie van Communicatie (CommunicatieLab), die per 1 juli 2016 bij de Bestuursdienst van start is gegaan.
In 2015 was er sprake van een incidentele baat; zijnde de eerste tranche van de afrekening van het Stadsgewest Haaglanden in liquidatie (€ 2,2 mln.). De afrekening van de tweede tranche is in 2019.
Hebben we bereikt wat we hebben beoogd?
Het college van burgemeester en wethouders vormt samen met de raad het Haagse gemeentebestuur. De raad stelt de kaders vast van het beleid. Het is de taak van het college om dit beleid te implementeren.
Onder programma 2 vallen de activiteiten en kosten van het college, Bestuursadvisering en –Ondersteuning, Bestuurlijke samenwerking en (het gemeentebrede deel van) de ondersteunende kaderstellende en uitvoerende functies: Personeel, Organisatie, Informatievoorziening, Financiën en Juridische Zaken.
In 2016 is voortvarend gewerkt aan de vernieuwing van de bedrijfsvoering. Per 1 juli 2016 is de gebundelde organisatie voor de gemeentelijke communicatie (het CommunicatieLab) operationeel. Doel hiervan is om in onze communicatie met de stad nog professioneler in te spelen op maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen. Was communicatie in het verleden vooral een kwestie van zenden, tegenwoordig gaat het veel meer om dialoog. Samen met de toegenomen digitalisering vraagt dat om verdere professionalisering van de communicatiefunctie.
De tendens is dat de communicatiefunctie binnen de gemeentelijke organisatie een steeds meer faciliterende en coachende rol krijgt om anderen te ondersteunen en te helpen goed te communiceren. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de werkwijze van de communicatieprofessional. En het vraagt ook om flexibele communicatievormen, om zo snel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Met de start van het CommunicatieLab heeft Den Haag een belangrijke basis gelegd voor de toekomst.
In 2017 worden de andere organisatiebrede bundelingstrajecten voor de gemeentelijke bedrijfsvoering afgerond. In de paragraaf bedrijfsvoering gaan we nader in op dit proces.
Wat hebben we gedaan en wat heeft het gekost?
(incl. dotaties en ontrekkingen, bedragen x € 1.000,-) | ||||||||
Uitkomst 2016 | Begroot | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2016 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2016 | 2016 | |||
Concernfuncties | ||||||||
Concernfunctie POI en Communicatie | 19.945 | - | 19.945 | N | 19.110 | N | 835 | N |
Concernfunctie Financiën | 11.572 | - | 11.572 | N | 11.773 | N | 201 | V |
Concernfunctie Juridische zaken | 1.088 | - | 1.088 | N | 1.146 | N | 58 | V |
Dienstenbibliotheek | 266 | - | 266 | N | 296 | N | 30 | V |
College van B&W | 32.871 | - | 32.871 | N | 32.325 | N | 546 | N |
Apparaatskosten college van B&W | 2.473 | 49 | 2.424 | N | 2.667 | N | 243 | V |
College van BenW | 1.664 | 191 | 1.473 | N | 1.639 | N | 166 | V |
Overig | 4.137 | 240 | 3.897 | N | 4.306 | N | 409 | V |
Bestuurlijke samenwerking | 2.503 | 363 | 2.141 | N | 2.383 | N | 242 | V |
Bestuursondersteuning en -advisering B&W | 6.325 | 4 | 6.321 | N | 6.235 | N | 86 | N |
8.829 | 367 | 8.462 | N | 8.618 | N | 156 | V | |
Totaal | 45.837 | 607 | 45.230 | N | 45.249 | N | 19 | V |
Hieronder worden de grootste verschillen toegelicht:
Apparaatskosten college van B&W
Hieronder vallen de apparaatskosten van B&W. Het gaat om zaken als huisvesting, vervoer, restauratieve voorzieningen, kosten van representatie en ontvangsten. Tevens zijn hieruit in 2016 de kosten gedekt van het onderzoek naar de behandeling van Joodse eigenaren van onroerend goed na WOII.
Toelichting financieel resultaat 2016 € 0,2 mln. V / I
Onderzoek rechtsherstel Joods erfgoed € 0,1 mln. V / I
Voor dit onderzoek is € 0,161 mln. beschikbaar gesteld. Dit bedrag was bepaald op basis van een schatting van het aantal benodigde uren. Uiteindelijk kon het onderzoek worden uitgevoerd voor minder uren en tegen een lagere uurtarief; de eindafrekening bedroeg slechts € 0,013 mln. Op 6 december is het rapport aan de Raad aangeboden (RIS 295836).
Overig € 0,1 mln. V / I
Bestuurlijke Samenwerking
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Wat willen we bereiken?
- een Europese topregio met een sterk en duurzaam economisch klimaat, gegarandeerde bereikbaarheid met verschillende wijzen van vervoer en hoge kwaliteit van leven;
- méér regionale en stedelijke werkgelegenheid;
- samen met de andere grootstedelijke regio’s van Nederland (Amsterdam, Utrecht, Eindhoven) de Nederlandse economische groei versnellen en tegelijkertijd “dichtslibben” van onze steden voorkomen.
Op 1 februari is het onderzoek van de OESO over de kansen/mogelijkheden van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag gepresenteerd en overhandigd aan minister Blok. De MRDH en de provincie Zuid-Holland hebben na uitvoerige besprekingen met alle betrokkenen het Regionale Investeringsprogramma vastgesteld en aangeboden aan minister-president Rutte. Tevens is de Roadmap Next Economy opgeleverd: een visie op de ontwikkelingsrichting van de economie van de MRDH in de komende decennia waarin de rollen en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd. De MRDH levert ondersteunende faciliteiten en er zijn prioriteiten gesteld door middel van focusprojecten en etalageprojecten. Bovendien komt er een bestuurlijk investmentboard. In deze gezamenlijke ontwikkeling heeft de samenwerking tussen gemeenten, provincie, kennisinstellingen en bedrijfsleven een grote vlucht genomen. Samen met de provincie, Economische Programmaraad Zuidelijke Randstad en Innovation Quarter ontwikkelen we een gezamenlijke brandingstrategie en voeren deze uit.
Hoe doen we dat?
- garanderen en opwaarderen van verbindingen in alle wijzen van vervoer. De MRDH heeft de Strategische Uitvoeringsagenda Bereikbaarheid vastgesteld. Voor Den Haag is onder meer de 'schaalsprong OV' (Metro naar Zee) van belang. In MRDH-verband heeft Den Haag met vervoerders meegewerkt aan het Toekomstbeeld OV dat staatssecretaris Dijksma eind 2016 naar de Tweede kamer heeft gestuurd. Het nieuwe begin en eindstation van Randstadrail op Den Haag Centraal station is geopend. Daarnaast is voor de komende tien jaar het tramvervoer in Den Haag en omgeving gegund aan HTM. Daarbij hebben we afspraken gemaakt over verdere verbetering van comfort, betrouwbaarheid en veiligheid in dit segment van het OV.
- vernieuwen van de economie. Digitalisering, verduurzaming van energieopwekking en efficiënt gebruik van productiesystemen, vervoersketens en dienstverlening hebben een grote positieve impact op de economische bedrijvigheid. De MRDH verbindt partijen die hieraan gestalte geven en draagt financieel bij aan clusterontwikkeling en fieldlabs waar partijen werken aan nieuwe producten en businessconcepten en campussen voor het onderwijs. De agenda bedrijventerreinen is geactualiseerd en opgeschaald naar het niveau van de Metropoolregio. De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is een permanent aandachtspunt. Tien regionale Mbo- en Hbo-instellingen gaan samenwerken in een Next Education Group om zo gezamenlijk de vraagstukken te lijf te gaan die de economische transitie met zich meebrengt. Daarbij zoeken ze aansluiting bij het netwerk van innovatieve fieldlabs in het bedrijfsleven dat nu door de MRDH en de provincie is opgezet en wordt uitgerold.
- vernieuwen van energie. De MRDH is dé regio voor het in de praktijk brengen van de circulaire economie, hergebruik van grondstoffen en het duurzaam benutten van natuurlijke hulpbronnen.
- vernieuwen van stad en omgeving tot een aantrekkelijk en veilig gebied voor wonen, werken en recreëren, met aandacht voor natuurbehoud. De MRDH wil hieraan bijdragen door te investeren in woonwijken van de volgende generatie. MRDH heeft de ondersteuningsverklaring getekend om Midden-Delfland te verheffen tot Bijzonder Provinciaal Landschap. Die onderschrijft de waarde van dit landschap en biedt een kans om deze waarde te borgen voor de toekomst.
In de Ruimtelijk-Economische Ontwikkelstrategie en de Agenda voor de Stad geeft het kabinet aan dat het wil investeren in de vernieuwing, versterking en verbinding van grootstedelijk Nederland. Het kabinet ziet dit als de weg om het vestigingsklimaat van Nederland als geheel te verbeteren.
Toelichting financieel resultaat 2016 € 0,2 mln. V / I
Voormalig Stadsgewest Haaglanden in liquidatie € 0,2 V / I
Het voordeel is ontstaan door een incidentele uitkering (€ 0,363 mln.) van het voormalig Stadsgewest Haaglanden. Het Stadsgewest heeft de gereserveerde gelden voor de kosten die voortkomen uit het afvloeien van het personeel verdeeld over de deelnemende gemeenten. Naast deze incidentele baat is er sprake van een nadeel op de uitgaven aan het voormalig personeel van € 0,146 mln. omdat de uitstroom lager is geweest dan aanvankelijk verwacht.
College van B&W
Op dit product worden de personele lasten verantwoord van de (voormalige) leden van het college van burgemeester en wethouders.
Pensioenen (APPA-plan) en wachtgelden
Er is sprake van een incidentele baat (€ 0,2 mln) in 2016. Het gaat om een afrekening van Loyalis voor het APPA plan. Een deel daarvan (€ 0,145 mln.) ontstond omdat de pensioenen per 1-1-2016 lager zijn geïndexeerd dan waarmee in de polissen rekening is gehouden. Ook is sprake van een kleine winstuitkering (€ 0,045 mln.). Tegenover deze baat staat ook een hogere last door een bijstorting die nodig was door het verlagen van de rekenrente. Per saldo is sprake van een klein voordeel van € 0,038 mln. op pensioenen en wachtgelden.
Toelichting financieel resultaat 2016 € 0,2 mln. V
B&W salarissen € 0,1 mln. V / S
Het voordeel is ontstaan door de werkkostenregeling. Door deze regeling is de werkgever geen loonbelasting meer verschuldigd over de Kostenvergoeding Bestuur. Hierdoor wordt het budget belast voor het netto-bedrag van de vergoeding.
Overig € 0,1 mln. V / I
Concernfunctie Financien
Op dit product staan de kosten verantwoord van de Directie Financiën van de Directie Concernbedrijfsvoering.
Toelichting financieel resultaat 2016 € 0,2 mln. V / I
Innovatief aanbesteden € 0,1 mln. V / I
Voor dit speerpunt moest eerst een programmamanager worden geworven. Deze zal een plan van aanpak schrijven over de aanbesteding. Hoewel aangekondigd in het voorjaar van 2016, heeft de voorbereiding en werving meer tijd gekost dan voorzien. De programmamanager is uiteindelijk pas gestart in januari 2017.
Werkbudget Onderzoek, Projecten en Subsidieverwerving € 0,1 mln. V / I
In 2016 is het budget verhoogd met € 0,050 mln. , om extra capaciteit in te kunnen zetten op het topinkomensbeleid. In de loop van het jaar is het topinkomensbeleid gewijzigd als gevolg van een rechterlijke uitspraak: gemeenten kunnen niet of nauwelijks nog eigen beleid toepassen. Het is nog afwachten of het beleid definitief wordt afgeschaft, dan wel dat het nieuw leven wordt ingeblazen.
Concernfunctie Juridische Zaken
Door verschillende bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen nemen de eisen aan het strategisch denkvermogen, het opleidingsniveau en de vaardigheden van juridisch medewerkers nemen alleen maar toe. Mede daarom hebben we stappen gezet in de bundeling van juridische taken van de diverse diensten. Deze kan (onder meer) integraal en professioneler adviseren en efficiënter werken. Voor juristen in dienst van de gemeente betekent dit meer loopbaanperspectief en diverser werk. Deze bundeling, opgenomen in het coalitieakkoord 2014-2018, krijgt haar beslag in 2017.
Goede en efficiënte rechtsbescherming is van groot belang voor het vertrouwen in de (lokale) overheid. De Adviescommissie bezwaarschriften is in 2016 gestart met een nieuwe methode van horen in bezwaarprocedures, vergelijkbaar met de nieuwe zaakbehandeling bij de rechtbanken en andere rechterlijke instanties. De intentie is om met partijen in gesprek te komen en waar mogelijk conflicten te beslechten en problemen op te lossen. Deze nieuwe manier van werken van de adviescommissie staat naast het al eerder ingevoerde gebruik van mediationvaardigheden in het werkproces. Ook hier is het doel te komen tot een effectievere behandeling en afhandeling van bezwaren en een grotere klanttevredenheid.
Concernfunctie POI en Communicatie
Hieronder vallen, naast de reguliere uitgaven, ook de uitgaven voor het Programmabureau Vernieuwing Bedrijfsvoering. Per 1 juli 2016 is het CommunicatieLab van start gegaan als uitvloeisel van de bundelingsoperatie van de bedrijfsvoering. In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaan we in op de stand van zaken rond de vernieuwing van de bedrijfsvoering.
Toelichting financieel resultaat 2016 € 0,8 mln. N / I
CommunicatieLab € 0,3 mln. N / I
Het nadeel wordt veroorzaakt door extra inhuur van personeel voor het waarborgen van capaciteit aan communicatieadviseurs en procesbegeleiding vernieuwingstraject.
Bedrijfsvoering € 0,5 mln. N / I
Er is meer gebruik gemaakt van de inzet van externen op de bundelingstrajecten Inkoop, P&C en IT vanwege de beperkte aanwezigheid van strategisch inhoudelijke kennis binnen de gemeente bij de bundelingsopgave van deze domeinen. Dat heeft geleid tot hogere kosten (€ 0,4 mln.). De kosten van huisvesting van Transactie Verwerking en aanpassingen op het stadsdeelkantoor Leidschenveen-Ypenburg waren niet voorzien en kostte bij elkaar eenmalig € 0,1 mln.
Verloop financiële overzichten
Voorzieningen | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dot. | Best. | Vrijval | Dot. | Best. | Vrijval | |
Voorzienig wachtgeld wethouders | 6 | 274 | 0 | 0 | 272 | 0 |
Voorziening niet-actieven | 4 | 11 | 0 | 0 | 7 | 0 |
Voorziening Meavita | 0 | 7 | 0 | 0 | 11 | 0 |
Totaal | 10 | 292 | 0 | 0 | 290 | 0 |
Investeringen MIP | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | Gem. | Derden | Totaal | Gem. | Derden | |
Concernbrede Informatiesystemen (CIS) | 1.080 | 1.080 | 0 | 1.533 | 1.533 | 0 |
Totaal | 1.080 | 1.080 | 0 | 1.533 | 1.533 | 0 |
Er is minder geïnvesteerd dan begroot. Enkele projecten zijn vertraagd omdat in 2016 nog onvoldoende informatie beschikbaar was om deze projecten te starten. Dit speelde met name bij financiële projecten in verband met de wijzigingen rondom Besluit, Begroting en Verantwoording (BBV), bij personele projecten die verband houden met het vaststellen van de organisatiewijzigingen en bij het inrichten van een Business Intelligence (BI) omgeving/platform.
Verloop eindsaldi balans 31-12 | Uitkomst | Begr. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 vr res.best. | 2015 na res.best. | 2016 | 2016 | |||
Reserves | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Voorzieningen | 522 | 522 | 240 | 232 | ||
Nog te ontvangen publiekrechtelijke middelen (overl. act.) | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nog te besteden publiekrechtelijke middelen (overl. pass.) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Producten
(bedragen x €1.000)
Apparaatskosten college van B&W
- Begroot € 2.667
- Rekening € 0
- Resultaat € 2.667
Producten
Apparaatskosten college van B&W
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 2.303 | 2.667 | 2.473 |
Baten | 54 | 0 | 49 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.249 | 2.667 | 2.424 |
Bestuurlijke samenwerking
- Begroot € 2.383
- Rekening € 0
- Resultaat € 2.383
Producten
Bestuurlijke samenwerking
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 2.701 | 2.383 | 2.503 |
Baten | 2.257 | 0 | 363 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 444 | 2.383 | 2.141 |
Bestuursondersteuning en bestuursadvisering College van B&W
- Begroot € 6.235
- Rekening € 0
- Resultaat € 6.235
Producten
Bestuursondersteuning en bestuursadvisering College van B&W
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 6.206 | 6.235 | 6.325 |
Baten | 30 | 0 | 4 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 6.176 | 6.235 | 6.321 |
College van BenW
- Begroot € 1.639
- Rekening € 0
- Resultaat € 1.639
Producten
College van BenW
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 1.255 | 1.639 | 1.664 |
Baten | 238 | 0 | 191 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.017 | 1.639 | 1.473 |
Concernfunctie Financiën
- Begroot € 11.773
- Rekening € 0
- Resultaat € 11.773
Producten
Concernfunctie Financiën
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 11.242 | 11.773 | 11.572 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 11.242 | 11.773 | 11.572 |
Concernfunctie Juridische zaken
- Begroot € 1.146
- Rekening € 0
- Resultaat € 1.146
Producten
Concernfunctie Juridische zaken
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 1.031 | 1.146 | 1.088 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.031 | 1.146 | 1.088 |
Concernfunctie POI en Communicatie
- Begroot € 19.110
- Rekening € 0
- Resultaat € 19.110
Producten
Concernfunctie POI en Communicatie
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 18.853 | 19.110 | 19.945 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 18.853 | 19.110 | 19.945 |
Dienstenbibliotheek
- Begroot € 296
- Rekening € 0
- Resultaat € 296
Producten
Dienstenbibliotheek
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 231 | 296 | 266 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 231 | 296 | 266 |