De gemeente verantwoordt in 2016 binnen het programma Financiën circa € 1,4 miljard aan baten. Van deze baten komt 80% van het Rijk; dit is de bijdrage vanuit het Gemeentefonds. De belastingen maken 8% uit van de baten. De belangrijkste daarvan is de onroerendzaakbelasting (OZB). Van de baten bestaat 9% uit externe en interne rente vanuit geldleningen (kort en lang) en winstuitkeringen van verbonden partijen. Bij winstuitkeringen gaat het om dividend vanuit onze deelnemingen. De grootste lasten op dit programma zijn de betaalde rente (€ 31 mln.) van opgenomen langlopende geldleningen en de inzet van bespaarde rente (€ 14 mln.).
(bedragen x € 1.000,-)
Uitkomst 2016 | Actuele begroting 2016 | Resultaat 2016 | Ontwerp begroting 2016 | Uitkomst 2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 54.204 | 68.304 | 14.099 | V | 70.655 | 67.365 | ||||
Baten | 1.415.494 | 1.411.763 | 3.731 | V | 1.378.893 | 1.378.773 | ||||
Saldo exclusief reserves | 1.361.290 | V | 1.343.459 | V | 17.830 | V | 1.308.238 | V | 1.311.408 | V |
Dotaties aan reserves | 8.916 | 8.916 | - | - | 2.040 | 7.207 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 43.945 | 42.127 | 1.818 | V | 12.349 | 30.561 | ||||
Saldo inclusief reserves | 1.396.319 | V | 1.376.670 | V | 19.649 | V | 1.318.548 | V | 1.334.762 | V |
Toelichting financieel resultaat programma
Het programmaresultaat in 2016 komt uit op een voordeel van € 19,7 mln. Dit komt voornamelijk door het vrijvallen van de voorziening HTM (€ 12,0 mln.), een lagere rentetoerekening aan de voorziening negatieve plannen grondbedrijf (€ 2,3 mln.), vrijval van de voorziening garantstellingen (€ 3,8 mln.), lagere baten uit het Gemeentefonds (€ 3,35 mln.) en per saldo een resultaat op de belastingen van € 1,2 mln. De hogere onttrekking uit reserves van € 1,8 mln. bestaat uit een vrijval uit de reserve Voorfinancieringsrente Sportcampus Zuiderpark van € 2,3 mln. en een lagere onttrekking uit de centrale bedrijfsvoeringsreserve van € 0,7 mln.
De uitkomst 2016 verschilt ten opzichte van 2015. De voornaamste oorzaken zijn:
- de lasten zijn in 2016 lager door vrijval van de risicovoorziening uitgezette geldleningen.
- de baten zijn in 2016 hoger door een hogere uitkering uit het Gemeentefonds.
- de onttrekkingen in 2016 zijn hoger dan in 2015; de gemeente onttrok € 12 mln. meer uit de
programmareserves. Dit was deels ten behoeve van het budgettair kader.
Relevante balansposten in 2016
Op dit programma verantwoorden we de volgende belangrijke balansposten:
- kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen (€ 91 mln.) en overige verbonden partijen (€ 3 mln.);
- verstrekte langlopende leningen aan overige verbonden partijen (€ 121 mln.) en overige derden (€ 53 mln.);
- overige uitzettingen met een looptijd > 1 jaar (belegging Fonds Uiver en Meewind € 144 mln.);
- belastingdebiteuren € 7,2 mln. (voornamelijk OZB debiteuren)
- kortlopende vorderingen (verstrekte leningen aan derden € 400 mln.);
- overige uitzettingen en overlopende activa (Collateral en Fonds Uiver € 141 mln.; nog te ontvangen rente van het fonds);
- vorderingen op publiekrechtelijke lichamen (aangifte bedrijfsmatige BTW en BTW Compensatiefonds (€ 122 mln.);
- langlopende schulden (€ 992 mln.);
- Algemene reserve (€ 75 mln.), Reserve Activafinanciering (€ 101 mln.), programmareserves (€ 11 mln.) en de Centrale Bedrijfsvoeringsreserve (€ 6 mln.).
Hebben we bereikt wat we hebben beoogd?
Den Haag voert een degelijk financieel beleid. Waar dat mogelijk en noodzakelijk is, investeren we in de stad. Tegelijkertijd hebben we voldoende oog voor risico’s. Zo houden we de gemeentefinanciën gezond, nu en in de toekomst.
In dit programma beschrijven we de grootste gemeentelijke inkomsten, namelijk de algemene dekkingsmiddelen. Dit zijn het gemeentefonds (inclusief sociaal domein), de belastingen, dividenden en de rente. De lasten zijn in de programmarekening terug te vinden in de diverse beleidsprogramma’s. In de beleidsprogramma’s staan ook de betreffende prestaties in 2016 toegelicht.
De belangrijkste gerealiseerde resultaten in 2016 op dit programma zijn:
- Ontvangsten van de uitkering uit het gemeentefonds voor circa € 840 mln. inclusief zogeheten decentralisatie- en integratie-uitkeringen en ontvangsten voor het sociaal domein van circa
€ 328 mln.
- Beheer van de externe en interne leningenportefeuille, beleggingen en de deelnemingen
(€ 1,5 miljard).
- Betere inzichtelijkheid van de lange termijn financieringsplanning.
- Handhaven betrouwbaarheid van de liquiditeitsprognose.
- Snelheid betaling facturen aan leveranciers: 92 procent binnen termijn; ambitie is 90%.
- Den Haag is én blijft de gemeente met de laagste woonlasten van de grote gemeenten.
- De gemeente heeft zich in 2016 meer ingezet op digitale dienstverlening via MijnDenHaag.nl en MijnOverheid.nl. Als eerste gemeentelijke product is de woonlastennota in 2016 digitaal verzonden via de Berichtenbox op MijnOverheid.
- Vanaf 1 maart 2017 neemt de MRDH de financiering aan de HTM (€ 568 mln.) over van de gemeente Den Haag.
Wat hebben we gedaan en wat heeft het gekost?
Gemeentefonds
Alle gemeenten ontvangen van het Rijk een uitkering uit het gemeentefonds. In 2016 ontving Den Haag bijna € 1,2 miljard uit het gemeentefonds. De gemeenten mogen deze middelen vrij besteden, het geld is niet geoormerkt en er zijn geen afrekeningsmechanismen. De baten verantwoordt de gemeente in dit programma; de lasten op de diverse beleidsprogramma’s. Het gemeentefonds bestaat uit twee delen:
1) De algemene uitkering uit het gemeentefonds (€ 840 mln.) inclusief decentralisatie- en integratie-uitkeringen.
2) Uitkering deelfonds sociaal domein (€ 328 mln.).
De algemene uitkering groeit en krimpt mee met de rijksuitgaven. Deze groei wordt het accres genoemd. Den Haag neemt haar eigen verantwoordelijkheid bij de raming van de inkomsten uit het gemeentefonds en wijkt af van de circulaires die het Rijk daarover stuurt. Veel gemeenten doen dat. In de Voorjaarsnota is uitgegaan van een groei van het gemeentefonds in 2016 van € 24,3 mln. De meicirculaire 2016 gaf een hogere raming ten opzichte van de voorjaarsnota van het accres van € 6,0 mln. De najaarsnota van het Rijk geeft ten opzichte van de meicirculaire een lagere algemene uitkering uit het gemeentefonds aan van € 7,76 mln. Dit is een incidenteel nadeel omdat de achterliggende lagere rijksuitgaven ook incidenteel zijn.
De uitkering sociaal domein viel in 2016 incidenteel € 4,4 mln. hoger uit. In het Halfjaarbericht 2016 is al een voordeel gemeld van € 3,4 mln.
Toelichting financieel resultaat € 3,35 mln. N/ I Het nadeel op het gemeentefonds bedraagt in 2016 € 3,35 mln. (saldo van een nadeel van € 7,76 mln. op het product algemene uitkering gemeentefonds en een voordeel van € 4,4 mln. op het product uitkering deelfonds sociaal domein). Dit nadeel heeft een aantal oorzaken:
- Het accres 2016 komt uit op een nadeel van € 14,6 mln.. Oorspronkelijk begroot was 1,75% accres. In de Voorjaarsnota is de begroting verhoogd tot 4,75%. Volgens de septembercirculaire 2016 wordt het werkelijke accres 3,96%. Maar volgens de Najaarsnota van het Rijk is de verwachte onderuitputting -1,03%. Dan resteert 2,92% werkelijk accres. Dat is 1,83% (€ 14,6 mln.) minder dan begroot.
- Uit voorgaande jaren heeft de gemeente € 6,0 mln. meer ontvangen. Dit zijn niet vooraf in te schatten verrekeningen uit voorgaande jaren.
- In afwijking van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, volgt de gemeente bij het sociaal domein wel de ramingen van het Rijk uit de circulaires. In 2016 leidt dat tot een voordeel van € 4,4 mln. In het Halfjaarbericht 2016 is dit voordeel al gemeld voor € 3,4 mln.
- Omdat de gemeenten als collectief minder bij het btw-compensatiefonds declareren dan verwacht, is landelijk het gemeentefonds in 2016 met € 54 mln. gestegen. Het Haagse aandeel hierin is 4,5%, oftewel een voordeel van € 2,4 mln. Dit bedrag was, vanwege de grote onzekerheid, niet geraamd in de begroting.
- Tot slot is er een incidenteel nadeel van € 1,55 mln. ontstaan op de gebruikelijke “restpost”. Het gaat hierbij om 0,18% van het totaalbedrag van het gemeentefonds over 2016.
Geldleningen kort en lang
Den Haag heeft de financiering centraal geregeld. Voor de gemeentelijke activa wordt bij het verstrekken van leningen gebruik gemaakt van het omslagstelsel. Voor 2016 was de interne rekenrente (omslagrente) vastgesteld op 4 procent en is circa € 60 mln. aan interne rente verantwoord. De gemiddelde betaalde rente over 2016 over het geleend geld voor de eigen behoefte is 2,84 procent. Door de sterk gedaalde rente in de afgelopen jaren en een andere wijze van berekening (verslaggevingsregels BBV) is de omslagrente voor 2017 vastgesteld op 2 procent. De verlaging van de omslagrente is verwerkt in de programmabegroting 2017.
Voor een deel van zijn uitgaven trekt de gemeente langlopende leningen aan. In juni 2016 nam de gemeente een twintigjarige lening op van € 170 mln. tegen 1,095 procent rente voor het financieren van investeringen over 2015 en de (her)financiering van bestaande leningen (RIS 289294).
Medio 2015 was de verwachting dat in 2016 de rente van langlopende leningen zou stijgen. Daarom is in juli 2015 voor de eigen behoefte een langlopende lening opgenomen van € 130 mln. tegen 1,695 procent per oktober 2016.
De gemeente verstrekt al ruim tien jaar langlopende leningen aan de HTM. Eind 2015 had de gemeente voor € 400 mln. aan de HTM uitgeleend voor de investeringen in Randstadrail- en lightrailvoertuigen. Deze leningen liepen af in december 2016. Daarnaast staat de gemeente garant voor € 168 mln. voor leningen die de HTM zelf heeft afgesloten bij banken voor de infrastructuur. Ook deze leningen lopen op verschillende data contractueel af, de laatste in 2021. De leningen die in december 2016 afliepen zijn nog verlengd met drie maanden. Op dat moment was nog niet geheel zeker of het zou lukken of de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) deze financieringsstaak per 1 maart 2017 zou overnemen. Dat is inmiddels gelukt. Vanaf 1 maart 2017 verstrekt de gemeente bijna geen financieringssteun (het verstrekken van leningen en verlenen van garanties) meer aan de HTM en zal de MRDH voortaan de financiering aan de HTM zelf gaan regelen. De enige financiering aan HTM die bij het schrijven van deze programmarekening nog resteert betreft enkele gemeentelijke garanties die nog doorlopen. Momenteel zijn gemeente, HTM en MRDH bezig om ook die garanties over te zetten van de gemeente aan de MRDH. Als gevolg hiervan vallen de getroffen risicovoorzieningen van € 15,8 mln. vrij in de programmarekening.
In heel 2016 was de rente voor leningen van een tot drie maanden negatief. In maart 2016 daalden de rentes verder als gevolg van de verlaging van de officiële rentetarieven van de ECB van minus 0,3 procent naar minus 0,4 procent. Op 31 december 2016 was het tarief voor leningen van een maand circa minus 0,35 procent en voor leningen van drie maanden circa minus 0,30 procent.
Als gevolg van de negatieve rentes ontvangt de gemeente rente over de bedragen die het voor korte tijd leent van de banken. Daar staat tegenover dat de gemeente rente moet betalen voor de waarborgsom (stand ultimo december 2016 € 58 mln.) die de gemeente aan de bank moet storten als zekerheid voor de afgesloten derivaten (collateral). De verwachting is dat de tarieven voor kortlopende leningen in 2017 op de huidige zeer lage niveaus blijven. In de paragraaf Financiering is een uitgebreide toelichting opgenomen over de kort- en langlopende financiering.
Resultaat korte en lange financiering € 22,5 mln. V/ I Op de korte en lange financiering hebben we een voordeel van € 22,5 mln. Dit heeft de volgende oorzaken:
- vanaf 1 maart 2017 verstrekt de gemeente Den Haag geen leningen meer aan de HTM. Vanaf deze datum neemt de MRDH de financieringsfunctie over. Als gevolg hiervan vallen de getroffen
voorzieningen van € 15,8 mln. vrij.
- in 2016 heeft de commissie BBV de notitie rente grondexploitaties uitgebracht met als ingangsdatum 1 januari 2016. Het implementeren van deze notitie is een complexe operatie waar heel veel geld in omgaat. Hoewel het financiële effect op hoofdlijnen is verwerkt in het Halfjaarbericht 2016 en de meerjarenbegroting 2017, hebben we er op voorhand rekening mee gehouden dat deze complexe en bewerkelijke operatie een vervolg zou krijgen in het najaar van 2016. Hierdoor is de lagere rentetoevoeging aan de voorziening negatieve plannen niet opgenomen als voordeel in het budgettair kader, maar geparkeerd voor het opvangen van eventuele budgettaire gevolgen bij de verdere ontrafeling van grondexploitaties. In december 2016 is hiervoor nog een apart raadsbesluit genomen (RIS 295701). Omdat de financiële effecten van deze verdere ontrafeling grotendeels konden worden opgevangen door de reserve grondbedrijf en de voorziening negatieve plannen is er een voordeel in dit programma van € 2,3 mln.
- voor de dekking van de voorfinancieringsrente tot het moment van activering van de Sportcampus Zuiderpark is € 4,5 mln. gereserveerd. Tot en met 2016 is € 1,3 mln. aan voorfinancieringsrente ten laste gebracht van deze dekking. Voor de voorfinancieringsrente 2017 is nog maximaal € 1,0 mln. nodig. Het restantbedrag van € 2,3 mln. is niet nodig en valt vrij in de programmarekening (deels lagere omslagrente van 4 procent naar 2 procent).
- In 2016 zijn diverse resultaten ontstaan op de financiering van totaal € 2,0 mln. voordelig. Van dit voordeel is € 0,5 mln. gemeld in het Halfjaarbericht 2016. De grootste voordelen zijn behaald op de kortlopende leningen (€ 0,3 mln.) door verlenging leningen HTM, lagere beheerslasten voor het beleggingsfonds Uiver (€ 0,3 mln.) en minder renteherzieningen dan verwacht op de
personeelshypotheekportefeuille (€ 0,5 mln.).
Beleggingen en nutsbedrijven
De gemeente bezit aandelen van een aantal deelnemingen. Hiermee behartigt de gemeente het publieke belang. In dit programma verantwoorden we het ontvangen dividend van € 25,6 mln. (begroot € 25,7 mln.). In de paragraaf Verbonden Partijen zijn de relevante ontwikkelingen op de deelnemingen toegelicht.
OZB
De onroerendezaakbelasting (OZB) is de belasting die de gemeente het meeste opbrengt. In 2016 ontving de gemeente van eigenaren van woningen en niet-woningen € 61,3 mln. Gebruikers van niet-woningen betaalden € 25,4 mln.
De OZB-tarieven 2016 zijn berekend volgens de uitgangspunten van het coalitieakkoord 2014-2018. In het beleidsakkoord is afgesproken dat de OZB in deze collegeperiode gelijk blijft. Op basis van deze afspraak is de gemiddelde OZB-aanslag in 2016 gelijk gebleven ten opzichte van 2015.
Resultaat onroerendezaakbelasting € 0,67 mln. N/ I
Bij het Halfjaarbericht 2016 verwachtten we een nadeel op de OZB van € 0,35 mln. In 2016 inde de gemeente € 86,7 mln. OZB, terwijl € 87,4 mln. was begroot. Dit betekent een nadeel op de OZB van € 0,67 mln. Dit incidenteel nadeel heeft de volgende oorzaken:
- het omvormen van niet-woningen naar woningen is sneller gegaan dan voorzien. De transformatie van kantoren heeft in Den Haag een flinke vlucht genomen. In de periode van ombouwen is er een tijdelijke belastingdip als gevolg van leegstand-planontwikkeling. Er is ook een structureel effect, omdat het tarief van niet-woningen beduidend hoger is dan het tarief voor woningen. Daarnaast is er bij niet woningen ook sprake van een gebruikersbelasting.
- uitspraken van de Hoge Raad over de werktuigenvrijstelling waren van invloed op de waardevaststelling (lager) van instellingen met installaties en leidden tot een lagere OZB-aanslag.
- een wijziging van de WOZ-definitie voor verpleeg- en verzorgingshuizen (amendement De Pater) heeft ertoe geleid dat meer delen van deze tehuizen zijn vrijgesteld voor de OZB (woondelenvrijstelling).
Overige belastingen
Precariobelasting
De jaarlijkse opbrengst van de precariobelasting bedraagt in Den Haag ruim € 17 mln. Ten opzichte van de begroting realiseerde de gemeente in 2016 een klein voordeel van afgerond € 0,17 mln. De tarieven bleven in 2016 op het niveau van 2015.
Minister Plasterk diende in juni 2016 een wetsvoorstel in dat bepaalt dat gemeenten geen precariobelasting meer kunnen heffen van nutsbedrijven over hun netwerken. Begin 2017 stemde de Tweede Kamer in met dit voorstel. Het kabinet had in het wetsvoorstel een overgangstermijn opgenomen tot 2027, zodat gemeenten de effecten kunnen opvangen van het afschaffen van deze vorm van precariobelasting. Op initiatief van de Tweede Kamer is de overgangstermijn gehalveerd tot 2022. Tot die datum kan de gemeente maximaal het tarief heffen dat gold op 10 februari 2016. Dit risico is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen.
Toeristenbelasting
Bij het Halfjaarbericht 2016 verwachtten we een voordeel op de toeristenbelasting van € 0,6 mln. Voor het jaar 2016 was een bedrag begroot van ruim € 6,5 mln. De feitelijke opbrengst toeristenbelasting in 2016 was circa € 7 mln. ,waarvan circa € 0,7 mln. betrekking heeft op oude jaren; een voordeel van afgerond € 0,5 mln. De groei van het aantal overnachtingen in 2015 is aanmerkelijk hoger dan eerder geraamd, maar wordt pas zichtbaar in 2016 (definitieve cijfers over 2015 op basis van een jaaraangifte worden verantwoord in de jaarrekening 2016).
Met ingang van 2016 hanteert Den Haag een vast tarief per overnachting voor de toeristenbelasting. Deze nieuwe heffingsgrondslag is ontwikkeld in overleg met de sector en komt in de plaats van de oude grondslag die was gebaseerd s op de sterrenclassificatie. Het tarief bedraagt in 2016 € 3,30 per overnachting. Campings en jachthavens betalen een lager tarief van € 2 per overnachting. Het tarief wordt jaarlijks trendmatig aangepast.
Ook is in 2016 een ander systeem ingevoerd van heffen van toeristenbelasting. Met ingang van 2016 is de jaaraangifte vervangen door de kwartaalaangifte. Het tijdsverschil tussen de overnachting en de afdracht van de toeristenbelasting voor die overnachting wordt zo kleiner. Ook deze maatregel heeft de steun van de branche.
In de raadsvergadering van 5 november 2015 is de motie evaluatie toeristenbelasting (RIS 288179) aangenomen. De raad heeft gevraagd om de effecten van het nieuwe systeem te evalueren met de branche. In de commissie Bestuur van 28 oktober 2016 is geconstateerd dat er nog onvoldoende informatie beschikbaar was om een evaluatie te kunnen uitvoeren binnen de gevraagde termijn. De motie zal worden afgedaan voor de begrotingsbehandeling in 2017.
Overige zaken Compensatie OZB voor startende ondernemers
De OZB-compensatie voor startende ondernemers stimuleert het ondernemerschap in de stad, en daarmee de lokale economie. In 2016 compenseerde de gemeente ruim 600 ondernemers voor de OZB, voor een totaal bedrag van € 0,38 mln. (begroot was € 0,45 mln.).
Perceptiekosten
De kosten die de gemeente maakt voor het heffen en innen van belastingen noemen we de perceptiekosten. In 2016 is hiervoor € 11,8 mln. begroot aan apparaatslasten en € 3,8 mln. aan dwanginvorderingsbaten. Feitelijk boekten we een voordeel van € 0,6 mln. op de lasten en een nadeel van € 0,2 mln. op de baten. Per saldo is dus sprake van een positief resultaat van € 0,4 mln.
Programmareserves
Met ingang van 2015 is de gemeente overgegaan op programmasturing. Elk programma heeft een eigen programmareserve, met uitzondering van de programma’s Gemeenteraad, Financiën, Overige Beleidsvoornemens en Interne dienstverlening. Met een programmareserve kan de gemeente kleine voor- en nadelen opvangen tussen begrotingsjaren die kunnen ontstaan bij gelijkblijvend beleid. Ook maakt een programmareserve het mogelijk kleine bestemmingsreserves op te heffen. De stand van de programmareserves per 1 januari 2016 is € 5,9 mln. Met de resultaten van de programmarekening 2015 is € 21,1 mln. toegevoegd aan deze reserves. In 2016 is ook weer € 15,7 mln. onttrokken aan de programmareserves (waarvan ca € 11,3 mln. ten behoeve van het budgettair kader), conform besluitvorming bij het Halfjaarbericht 2016. De stand van de reserves per 31 december 2016 is € 11,3 mln.
Centrale bedrijfsvoeringsreserve
De gemeentelijke bedrijfsvoering is in ontwikkeling. Het uitgangspunt is de bedrijfsvoering te centraliseren waar dat mogelijk is. Hiervoor startte in maart 2015 het Programma Vernieuwing Bedrijfsvoering. Er is een centrale bedrijfsvoeringsreserve, onder andere voor kleinere gemeentebrede verbetervoorstellen en innovaties in de bedrijfsvoering. De stand van deze reserve per 1 januari 2016 was € 4,8 mln. Na de programmarekening 2015 is € 1,2 mln. toegevoegd aan deze reserve. In 2016 was een onttrekking geraamd van € 1,2 mln. Dat werd uiteindelijk € 0,7 mln., doordat een deel van de programmakosten rechtstreeks ten laste kwam van het programma College en Bestuur.
Verloop financiële overzichten
Reserves | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dot. | Onttr. | Vrijval | Bal.mut. | Dot. | Onttr. | Vrijval | |
Algemene reserve | 0 | 5.700 | 3.900 | 0 | 0 | 5.700 | 3.900 |
Programmareserve College en Bestuur | 0 | 293 | 0 | 0 | 0 | 293 | 0 |
Programmareserve Cultuur en Bibliotheek | 0 | 320 | 75 | 0 | 0 | 320 | 75 |
Programmareserve Dienstverlening | 0 | 0 | 51 | 0 | 0 | 0 | 51 |
Programmareserve Economie, Internationale stad en Binnenstad | 0 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 106 |
Programmareserve Jeugd | 0 | 0 | 967 | 0 | 0 | 0 | 967 |
Programmareserve Onderwijs | 0 | 350 | 1.402 | 0 | 0 | 350 | 1.402 |
Programmareserve Ontwikkeling Buitenruimte | 0 | 0 | 506 | 0 | 0 | 0 | 506 |
Programmareserve Openbare orde en Veiligheid | 0 | 1.075 | 129 | 0 | 0 | 1.075 | 129 |
Programmareserve Sport | 0 | 0 | 134 | 0 | 0 | 0 | 134 |
Programmareserve Stadsdelen en Wijkaanpak | 0 | 850 | 0 | 0 | 0 | 850 | 0 |
Programmareserve Stadsontwikkeling | 0 | 200 | 207 | 0 | 0 | 200 | 207 |
Programmareserve Verkeer en Milieu | 0 | 300 | 1.474 | 0 | 0 | 300 | 1.474 |
Programmareserve Werk, Inkomen en Armoedebeleid | 58 | 0 | 1.248 | 0 | 58 | 0 | 1.248 |
Programmareserve Wonen en Duurzaamheid | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 0 |
Programmareserve Zorg en Welzijn | 0 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 5.000 |
Reserve Activafinanciering | 8.167 | 11.789 | 0 | 0 | 8.167 | 11.789 | 0 |
Reserve Centrale Bedrijfsvoeringsreserve | 692 | 528 | 164 | 0 | 692 | 1.056 | 164 |
Reserve Financiering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Voorfinancieringsrente Sportcampus Zuiderpark | 0 | 831 | 2.346 | 0 | 0 | 831 | 0 |
Dienstcompensatiereserve DPZ | 0 | 0 | 0 | -86 | 0 | 0 | 0 |
Reserve OZB | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 0 |
Totaal | 8.917 | 26.236 | 17.709 | -86 | 8.916 | 26.764 | 15.363 |
Voorzieningen | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dot. | Best. | Vrijval | Dot. | Best. | Vrijval | |
Voorziening Gegarandeerde geldleningen | 0 | 0 | 3.771 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening niet-actieven | 0 | 68 | 60 | 0 | 69 | 0 |
Totaal | 0 | 68 | 3.831 | 0 | 69 | 0 |
Investeringen MIP | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | Gem. | Derden | Totaal | Gem. | Derden | |
Nieuw belastingsysteem | 680 | 680 | 0 | 900 | 900 | 0 |
Totaal | 680 | 680 | 0 | 900 | 900 | 0 |
Het systeem voor processen rondom Belastingzaken wordt vernieuwd. De woonlastennota is in 2016 voor het eerst digitaal aangeboden via de Berichtenbox van MijnOverheid.nl. Er is enige vertraging in de uitvoering van het nieuwe systeem, onder andere door onderlinge afhankelijkheid van systemen en prioriteit bij de aansluiting op de Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ). Het niet bestede deel van het budget is de komende jaren alsnog nodig voor de geplande investeringen.
Verloop eindsaldi balans 31-12 | Uitkomst | Begr. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 vr res.best. | 2015 na res.best. | 2016 | 2016 | |||
Reserves | 207.432 | 235.080 | 199.966 | 201.783 | ||
Voorzieningen | 7.055 | 7.055 | 3.156 | 300 | ||
Nog te ontvangen publiekrechtelijke middelen (overl. act.) | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nog te besteden publiekrechtelijke middelen (overl. pass.) | 0 | 0 | 0 | 0 |
De stand van de reserves per 31 december 2016 is € 199,8 mln. De grootste reserves op dit programma zijn de algemene reserve (€ 75 mln.), de reserve activafinanciering € 101 mln.), en de programmareserves (€ 11 mln.). De reserve activafinanciering is ingesteld voor dekking van toekomstige kapitaallasten van specifieke investeringen die in het verleden zijn gefinancierd met incidentele middelen.
Producten
(bedragen x €1.000)
Activafinanciering
- Begroot € 8.167
- Rekening € 19.081
- Resultaat € -10.915
Producten
Activafinanciering
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 7.645 | 7.292 | 7.292 |
Dotaties | 7.207 | 8.167 | 8.167 |
Onttrekkingen | 12.734 | 11.789 | 11.789 |
Saldo | -13.173 | -10.915 | -10.915 |
Algemene uitkering gemeentefonds (CTR)
- Begroot € 0
- Rekening € 848.148
- Resultaat € -848.148
Producten
Algemene uitkering gemeentefonds (CTR)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 806.509 | 848.148 | 840.388 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -806.509 | -848.148 | -840.388 |
Baten hondenbelasting
- Begroot € 0
- Rekening € 1.950
- Resultaat € -1.950
Producten
Baten hondenbelasting
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 2.016 | 1.950 | 1.979 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.016 | -1.950 | -1.979 |
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren
- Begroot € 0
- Rekening € 61.617
- Resultaat € -61.617
Producten
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 60.848 | 61.617 | 61.276 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -60.849 | -61.617 | -61.276 |
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren woningen
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Baten onroerende zaakbelasting eigenaren woningen
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Baten onroerende zaakbelasting gebruikers
- Begroot € 0
- Rekening € 25.738
- Resultaat € -25.738
Producten
Baten onroerende zaakbelasting gebruikers
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 22.445 | 22.738 | 22.410 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 3.000 | 3.000 |
Saldo | -22.445 | -25.738 | -25.410 |
Baten precariobelasting
- Begroot € 0
- Rekening € 16.305
- Resultaat € -16.305
Producten
Baten precariobelasting
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 16.374 | 16.305 | 16.472 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -16.374 | -16.305 | -16.472 |
Baten toeristenbelasting
- Begroot € 0
- Rekening € 6.516
- Resultaat € -6.516
Producten
Baten toeristenbelasting
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 6.552 | 6.516 | 7.064 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -6.552 | -6.516 | -7.064 |
Beleggingen
- Begroot € 2.594
- Rekening € 9.596
- Resultaat € -7.002
Producten
Beleggingen
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 2.812 | 2.594 | 2.797 |
Baten | 5.359 | 9.596 | 9.620 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.547 | -7.002 | -6.823 |
Compensatieregeling startende ondernemers
- Begroot € 450
- Rekening € 0
- Resultaat € 450
Producten
Compensatieregeling startende ondernemers
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 416 | 450 | 377 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 416 | 450 | 377 |
Geldlening GrondexploitatieMij Vroondaal CV
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Geldlening GrondexploitatieMij Vroondaal CV
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Geldlening Jacobusstichting
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Geldlening Jacobusstichting
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Geldlening Mussen stg Haagse Jeugd Clubhuizen
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Geldlening Mussen stg Haagse Jeugd Clubhuizen
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Geldlening st. Het Rijnlands Lyceum
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Geldlening st. Het Rijnlands Lyceum
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Geldlening Starterspanden Den Haag CV
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Geldlening Starterspanden Den Haag CV
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Geldleningen en uitzetting korter dan 1 jaar
- Begroot € 225
- Rekening € 1.250
- Resultaat € -1.025
Producten
Geldleningen en uitzetting korter dan 1 jaar
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 52 | 225 | 210 |
Baten | 332 | 1.250 | 1.579 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -280 | -1.025 | -1.369 |
Geldleningen en uitzetting langer of gelijk aan 1 jaar
- Begroot € 48.198
- Rekening € 93.250
- Resultaat € -45.052
Producten
Geldleningen en uitzetting langer of gelijk aan 1 jaar
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 50.559 | 48.198 | 35.064 |
Baten | 103.907 | 92.419 | 99.058 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 7.313 | 831 | 3.177 |
Saldo | -60.661 | -45.052 | -67.171 |
Gemeentebrede onderzoeken en ondersteuning
- Begroot € 697
- Rekening € 0
- Resultaat € 697
Producten
Gemeentebrede onderzoeken en ondersteuning
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 641 | 697 | 629 |
Baten | 17 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 624 | 697 | 629 |
Interne / externe leveringen (DPZ)
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Interne / externe leveringen (DPZ)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Interne / Externe leveringen (GAD)
- Begroot € 3.924
- Rekening € 1.089
- Resultaat € 2.835
Producten
Interne / Externe leveringen (GAD)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 802 | 3.924 | 2.713 |
Baten | 485 | 1.089 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 317 | 2.835 | 2.713 |
Kapitaallasten m.b.t. voorgenomen investeringen
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Kapitaallasten m.b.t. voorgenomen investeringen
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Kwijtschelding belastingen
- Begroot € 150
- Rekening € 0
- Resultaat € 150
Producten
Kwijtschelding belastingen
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 146 | 150 | 167 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 146 | 150 | 167 |
Lasten en baten Algemene reserve
- Begroot € 0
- Rekening € 9.600
- Resultaat € -9.600
Producten
Lasten en baten Algemene reserve
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 5.600 | 9.600 | 9.600 |
Saldo | -5.600 | -9.600 | -9.600 |
Lasten en baten Programmareserves
- Begroot € 58
- Rekening € 15.687
- Resultaat € -15.629
Producten
Lasten en baten Programmareserves
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 58 | 58 |
Onttrekkingen | 3.714 | 15.687 | 15.687 |
Saldo | -3.714 | -15.629 | -15.629 |
Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen
- Begroot € 4.306
- Rekening € 2.289
- Resultaat € 2.017
Producten
Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 4.801 | 4.306 | 4.987 |
Baten | 3.500 | 2.289 | 3.438 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.301 | 2.017 | 1.549 |
Nutsbedrijven
- Begroot € 1.193
- Rekening € 16.208
- Resultaat € -15.015
Producten
Nutsbedrijven
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 1.193 | 1.193 | 1.193 |
Baten | 16.967 | 16.208 | 16.226 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -15.774 | -15.015 | -15.033 |
Overige activiteiten gemeentebelastingen
- Begroot € 340
- Rekening € 223
- Resultaat € 117
Producten
Overige activiteiten gemeentebelastingen
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 319 | 340 | 280 |
Baten | 438 | 223 | 143 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -119 | 117 | 137 |
Uitkering deelfonds sociaal domein
- Begroot € 0
- Rekening € 323.874
- Resultaat € -323.874
Producten
Uitkering deelfonds sociaal domein
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 325.184 | 323.874 | 328.284 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -325.184 | -323.874 | -328.284 |
Uitvoering Wet WOZ
- Begroot € 6.226
- Rekening € 248
- Resultaat € 5.978
Producten
Uitvoering Wet WOZ
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 5.625 | 6.226 | 5.788 |
Baten | 195 | 248 | 266 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 5.430 | 5.978 | 5.521 |