De begroting € 160,6 mln. bestaat voor 60% inkopen Jeugdhulp, 16% Toegang (CJG’s), 13% uit subsidies, 4% PGB’s, 4% gemeentelijke uitvoeringskosten jeugdgezondheidszorg, 2% bedrijfsvoering en 1% tijdelijke middelen uit het gemeentebrede 3DI budget.
De dekking van het programma komt voor het grootste deel uit het gemeentefonds. Verder zijn er baten uit de reserve rendabele panden (reserve is eind 2016 vervallen) en baten voor onderverhuur CJG’s.
(bedragen x € 1.000,-)
Uitkomst 2016 | Actuele begroting 2016 | Resultaat 2016 | Ontwerp begroting 2016 | Uitkomst 2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 148.716 | 160.604 | 11.888 | V | 154.098 | 152.789 | ||||
Baten | 2.385 | 2.003 | 382 | V | 1.908 | 2.579 | ||||
Saldo exclusief reserves | 146.331 | N | 158.601 | N | 12.270 | V | 152.190 | N | 150.210 | N |
Dotaties aan reserves | - | - | - | - | - | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 3.267 | 3.267 | - | - | - | -1 | ||||
Saldo inclusief reserves | 143.064 | N | 155.334 | N | 12.270 | V | 152.190 | N | 150.211 | N |
Toelichting financieel resultaat programma
In 2016 was in totaal € 160,6 mln. beschikbaar voor het programma jeugd. Het macrobudget is gestegen van € 112 mln. in 2015 naar € 120 mln. in 2016. Omdat er niet beleidsmatig ingespeeld kon worden op deze stijging is er in 2016 een onderbesteding.
Het resultaat op programma Jeugd bedraagt in 2016 € 12,3 mln. voordelig Hiervan vloeit € 0,2 mln. terug naar de gemeentebrede uitvoeringsreserve Investeringsbudget 3D op programma Financiën. Het voordelige resultaat is als volgt opgebouwd:
- Afwikkeling voorgaand jaar € 6 mln. V/I
- Voordeel 2016€ 6,1 mln. V
- Gemeentebrede uitvoeringsreserve 3D€ 0,2 mln. V/I
Totaal€ 12,3 mln. V
Afwikkeling voorgaand jaar ( € 6 mln. V/I)
De afwikkeling van de inkopen 2015 leidt tot een vrijval van € 3,2 mln. De afrekening is gebaseerd op declaraties over 2015 die de instellingen hebben ingeleverd in 2016. Er kunnen in de toekomst nog declaraties over 2015 binnenkomen echter deze zullen ten laste van het jaar worden gebracht waarin de declaratie wordt ingediend. Er is geen balanspost nog af te wikkelen declaraties 2015 meer.
De afrekening 2015 van de SVB voor de pgb’s Jeugd leidt tot een extra teruggave van € 0,9 mln. in 2016. De reden is dat niet alle in 2015 verstrekte pgb’s daadwerkelijk zijn benut.
Verder is er een vrijval van € 1,9 mln. van verschillende nog te betalen posten. De grootste posten worden hieronder toegelicht.
In 2016 zijn minder declaraties ontvangen voor de kosten Landelijk Transitie Arrangement (LTA, inkopen specialistische jeugdhulp via VNG) dan verwacht. Om deze reden hebben we de nog te verwachten kosten LTA 2015 bijgesteld. Dit levert een vrijval op van € 0,8 mln. in 2016.
De reservering van € 0,6 mln. die in 2015 is getroffen voor de extra kosten Veilig Thuis is vrijgevallen.
Deze taak wordt uitgevoerd door STOJAH en Stichting Wende. Bij de afrekening 2015 bleek dat de kosten binnen de begroting van de instelling konden worden opgevangen.
Het voordeel over voorgaand jaar kan als incidenteel worden aangemerkt. De reden is dat de inschattingen in de jaarrekening 2016 voor nog te verwachten kosten veel minder voorzichtig zijn dan in 2015.
2016 ( € 6,1 mln. V)
Het resultaat op de totale inkopen is nagenoeg nihil en bestaat uit verschillende onderdelen. Er is een overschrijding op ambulante zorg (€ 1,3 mln. nadelig) en specialistische jeugdhulp (€ 0,8 mln. nadelig). Daar tegenover staat een onderschrijding op publieke taken (€ 2,1 mln.) Doordat er meer geïnvesteerd is in ambulante zorg, nam het beroep op zware jeugdhulp af.
Er is een onderbesteding van € 1,6 mln. op de pgb-kosten in 2016. Het (gemiddeld) toegekende bedrag per pgb is lager dan in 2015, toen de pgb’s nog niet opnieuw waren geïndiceerd. De gemeente zal evalueren of het nodig is dat ze haar normstelling voor de toekenningen aanpast.
Voor de jeugdteams is € 2,6 mln. minder besteed dan begroot.
- Voor een bedrag van € 1,2 mln. zijn de kosten van de inzet fte’s in jeugdteams via inkoopcontracten met instellingen lager uitgevallen doordat de samenwerkingspartners moeite hadden om tijdig geschikt personeel te vinden.
- De kosten van gezinscoaching en toeleiding binnen de gemeente zijn € 1mln. lager uitgevallen, omdat het lastig was om goed personeel aan te trekken. Ook waren voor de uitvoering incidentele middelen beschikbaar in 2016 in het gemeentebrede investeringsbudget 3D.
Doordat vacatures in de jeugdteams moeilijk ingevuld konden worden is ook € 0,4 mln. minder besteed van het huisvestingsbudget voor de jeugdteams.
Er is een onderbesteding van € 1,3 mln. op de kosten voor het landelijke transitie arrangement (LTA). Voor deze laatste vorm van jeugdhulp heeft de VNG voor de inkoopcontracten met de instellingen afgesloten voor 2015 tot met 2017. In de regio Haaglanden is verhoudingsgewijs veel specialistische jeugdhulp aanwezig. Hierdoor hoeven gemeenten minder vaak een beroep te doen op het LTA.
Verder zijn er verschillende voor- en nadelen voor een totaalbedrag van € 0,6 mln. voordelig. De grootste posten worden hieronder toegelicht.
Door de verhuurder was de huur van de CJG in Scheveningen opgezegd. De kosten voor de infrastructuur, vaste inrichting en verhuizing naar de andere locatie in Scheveningen hebben geleid tot een nadeel van € 1,2 mln. in 2016.
De taak van Veilig Thuis is in 2016 uitgevoerd door Stojah en Stichting Wende. Op grond van zichtbare knelpunten in de bedrijfsvoering begrootten we in 2016 extra kosten van € 1
mln. Het bleek moeilijk om deze knelpunten op korte termijn aan te pakken; ook hier bleek het lastig om gekwalificeerd personeel te vinden om openstaande vactures op te vullen. De daadwerkelijke extra kosten kwamen daardoor lager uit. Per saldo resteert een voordeel van € 0,9 mln. in 2016 voor Veilig Thuis.
Het is niet mogelijk om te duiden of het voordeel van € 6,1 mln. betrekking hebbende op de posten 2016 incidenteel of structureel van aard is. De reden hiervan is dat 2016 het tweede jaar van de transitie is en weinig vergelijking mogelijk is.
Hebben we bereikt wat we hebben beoogd?
Het doel van dit programma is dat de Haagse jeugd veilig, gezond en met plezier opgroeit, de eigen talenten ontwikkelt en mee doet in de stad. In 2015 heeft de raad deze doelstelling vastgesteld in het beleidskader Jeugd 2015-2018 ‘Met de Jeugd. Voor de Jeugd’. Dit beleidskader is erop gericht om beter en sneller in te spelen op de behoeften en mogelijkheden van kinderen en ouders en stevige verbindingen te leggen tussen de preventie en de jeugdhulp. De gemeente heeft daarvoor nieuwe mogelijkheden gekregen met de decentralisatie van de jeugdhulp per 2015. Het jaar 2016 stond in het teken van transitie en het realiseren van de doelen van de transformatie. De transformatiedoelen zijn abstract geformuleerd en verder kost transformatie tijd. Daardoor zijn de gewenste veranderingen nog beperkt terug te zien in de gemeten cijfers.
De belangrijkste behaalde resultaten van dit programma zijn:
- We zien een verschuiving van zwaardere vormen van jeugdhulp (waaronder jeugdhulp in residentiële voorzieningen) naar lichtere vormen van jeugdhulp (waaronder ambulante jeugdhulp). Dit is conform de transformatiedoelstelling ‘Eerder passende hulp bieden aan gezinnen’. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat dit een structurele verschuiving is.
- De gemeente heeft een innovatiefonds gevormd voor vernieuwende initiatieven in de Jeugdhulp. Hiervoor stelt de gemeente jaarlijks € 0,5 mln. budget beschikbaar. Met het innovatiefonds is gewerkt aan de verbetering van de samenwerking tussen jeugdhulpaanbieders en de organisatie van de hulpverlening aan jeugdigen in één doorgaande lijn. In het stadsdeel Escamp is de gemeente gestart met een innovatieve pilot op het gebied van integrale aanpak bij complexe zorg en kijken we of we dit mogelijk kunnen maken met trajectfinanciering.
- Het voorbereiden van het onderbrengen van de integrale jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de jeugdteams in de uitvoeringsorganisatie Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Op deze manier verbinden we preventie met jeugdhulp en is het CJG daadwerkelijk het centrum waar men terecht kan met alle vragen over gezond opgroeien en opvoeden.
- In 2016 heeft de gemeente een specifieke subsidieregeling Jeugd opgesteld en gewerkt met een budgetoverzicht Jeugd. Hiermee is de subsidieverstrekking transparanter en eenvoudiger verlopen dan voorheen.
Bovenstaande resultaten staan verderop in deze programmaverantwoording nader omschreven. Op verzoek van de raad (Beleidskader Jeugd 2015-2018 ‘Met de Jeugd. Voor de Jeugd’, RIS288911_151208) is de programmaverantwoording ingedeeld in dezelfde pijlers als het uitvoeringsprogramma jeugd en de raadsrapportage jeugd 2016:
Pijler 1: Initiatieven en ideeën van jeugd en ouders meer ruimte geven
Pijler 2 en 3: Een sterk en gezond opgroei- en opvoedklimaat in het gezin, de school en de wijk / tijdig signaleren van opgroei- en opvoedproblemen
Pijler 4: Integrale passende jeugdhulp
Onder de eerste drie pijlers vallen de taken die de gemeente had vóór de decentralisatie, namelijk jeugdgezondheidszorg, jeugdpreventie en participatie. Het budget hiervoor bedraagt ongeveer € 21 mln. De nieuwe, gedecentraliseerde taken van de gemeente vallen vooral onder pijler vier. Het budget hiervoor is het macrobudget Jeugd. Het bedrag voor 2015 was door het Rijk bepaald op basis van het historisch verdeelmodel. Vanaf 2016 krijgen de gemeenten hun deel op basis van een objectief verdeelmodel. Door deze wijziging steeg het macrobudget voor Den Haag van € 112 mln. in 2015 naar € 120 mln. in 2016. Deze toename werd pas medio 2015 bekend, terwijl het Rijk eerder had gepubliceerd dat het Haagse budget voor 2016 juist zou dalen t.o.v. 2015. Hierdoor was het te laat om er nog beleidsmatig op in te spelen. Dit verklaart de onderbesteding in 2016 op verschillende onderdelen van pijler 4. Hierop wordt later ingegaan.
De 'oude' taken zijn beheersbaar, omdat de gemeente daarmee veel ervaring heeft. Veel van deze activiteiten kunnen, vanwege de aard ervan, worden gefinancierd met subsidies. Bij de ‘nieuwe’ taken is dat een ander verhaal; deze worden voornamelijk ingekocht. Hierbij werkt de gemeente samen met ketenpartners: zorginstellingen, het Inkoopbureau H10 en negen andere gemeenten in de Haagse regio.
Voor het krijgen van inzicht en de sturing op de kosten is de gemeente afhankelijk van de ketenpartners. Het Inkoopbureau H10 verzamelt de gegevens van de instellingen en stelt ze beschikbaar aan de gemeenten binnen de Haagse regio. Voor het krijgen van inzicht en de sturing op de kosten is de gemeente afhankelijk van de ketenpartners. Het Inkoopbureau H10 verzamelt de gegevens van de instellingen en stelt ze beschikbaar aan de gemeenten binnen de Haagse regio. De decentralisatie van de jeugdzorg is een grote verandering voor al deze partners. Een meerjarenaanpak is nodig om uiteindelijk tot beheersbare en kwalitatief goede resultaten te komen. De verandering is gepaard gegaan met complexe administratieve verantwoordingsprocedures, en ook dit vergt extra inzet van alle instanties. Er is voortgang zichtbaar bij de administratieve en financiële processen die hiervan het gevolg zijn, maar ze zijn nog steeds niet volledig op orde.
De bekostigingssystematiek voor de inkopen wijkt af van de subsidies. Voor de inkopen moeten de instellingen gedurende het jaar declaraties indienen terwijl voor subsidies afrekening in het daaropvolgende jaar plaatsvindt. Het inkoopbureau H10 is afhankelijk van hoe snel (en volledig) de zorginstellingen hun declaraties indienen en dat doen ze niet altijd volgens afspraak. Dit fenomeen wordt versterkt door de wettelijke bepaling dat instellingen vijf jaar de tijd hebben om hun declaraties in te dienen.
De gemeente zal de ketensamenwerking verbeteren en onderzoeken hoe de financiën beter kunnen worden beheerst. De sturing op het inkoopbureau is vanaf begin 2017 versterkt en ook de voorwaarden waaronder de voorschotten worden verstrekt nemen we hierin mee.
Het implementeren van een verandering als de decentralisatie van de jeugdzorg kost veel tijd; de gemeente houdt er rekening mee dat het nog enige jaren duurt voordat de ketensamenwerking gestroomlijnd verloopt. Hoewel de administratieve processen in de keten nog niet op orde zijn, stelt de gemeente voorop dat de continuïteit van de zorg niet in het geding komt, nu en in de toekomst.
Wat hebben we gedaan en wat heeft het gekost?
(incl. dotaties en ontrekkingen, bedragen x € 1.000,-) | ||||||||
Uitkomst 2016 | Begroot | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2016 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2016 | 2016 | |||
Pijler 1, 2 en 3 | ||||||||
Preventief Jeugdbeleid | 8.824 | 426 | 8.398 | N | 9.053 | N | 655 | V |
Beheer en exploitatie CJG | 7.924 | 4.413 | 3.512 | N | 3.224 | N | 288 | N |
Jeugdgezondheidszorg GGD Haaglanden | 15.656 | 411 | 15.245 | N | 15.023 | N | 222 | N |
32.405 | 5.250 | 27.155 | N | 27.300 | N | 145 | V | |
Pijler 4 | ||||||||
Individuele voorzieningen Natura Jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd) | 21.337 | - | 21.337 | N | 28.268 | N | 6.931 | V |
PGB Jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd) | 4.055 | - | 4.055 | N | 6.576 | N | 2.521 | V |
Veiligheid,jeugdreclassering en opvang jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd) | 18.963 | - | 18.963 | N | 21.220 | N | 2.257 | V |
Toegangsfunctie Gezinscoaches | 3.258 | 3 | 3.255 | N | 4.310 | N | 1.055 | V |
Jeugdhulp algemeen (Decentralisatie Jeugd) | 67.144 | 514 | 66.630 | N | 65.862 | N | 768 | N |
Jeugbeleid 3DI | 1.555 | - | 1.555 | N | 1.798 | N | 243 | V |
Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd) | - | -115 | 115 | N | - | - | 115 | N |
116.312 | 402 | 115.910 | N | 128.034 | N | 12.124 | V | |
Totaal | 148.716 | 5.652 | 143.064 | N | 155.334 | N | 12.270 | V |
Pijler 1: Initiatieven en ideeën van jeugd en ouders meer ruimte geven
Onze ambitie is dat jeugdigen en ouders op verschillende niveaus meedoen in de stad: van meedenken over de aanpak van zaken tot eigen initiatieven ontplooien om de stad nog aantrekkelijker voor de jeugd te maken. De jongerenparticipatie in 2016 was een succes. Hiervoor zijn er vijf Jongerenstadslabs gehouden met als thema’s pleegzorg, diversiteit en communicatie. Verder waren er twee bijeenkomsten voor ouders van de Haagse Ouderraad. Daar zijn onder meer de onderwerpen CJG, ouderbetrokkenheid, vormgeving van de Haagse ouderraad en de veranderende samenleving behandeld. Ook waren er bijeenkomsten van het platform ‘JONG doet Mee!’. Daar zijn samen met de Haagse jongerenambassadeurs en de cliëntenraden van de negen jeugdhulporganisaties in de regio Haaglandenverbeteringen in de jeugdhulp uitgewerkt.
Den Haag werkt samen met de Haagse jongerenambassadeurs. Zij vervullen een brugfunctie tussen de gemeente en Haagse jongeren. De ambassadeurs brachten adviezen uit over onder andere duurzaamheid, jeugdwerkloosheid, eenzaamheid onder jongeren en de programmering van het Zuiderstrandtheater. Verder is nu in elk stadsdeel een kinder- of jeugdraad actief om de verbinding tussen de gemeente en de Haagse jongeren te versterken.
Jeugdwerkers en andere organisaties stimuleerden kinderen en jongeren om iets te doen voor hun eigen buurt. In ruil daarvoor ontvangen ze Crownies, waarmee zij sparen voor leuke beloningen. Het Jongeren Informatie Punt (JIP) is een laagdrempelige plek waar jongeren informatie, advies en lichte ondersteuning krijgen. Informatie wordt ook geboden via de app en Facebookpagina WeHague.
Pijler 2 en 3: Een sterk en gezond opgroei- en opvoedklimaat in het gezin, de school en de wijk / Tijdig signaleren van opgroei- en opvoedproblemen
In pijler 2 is onze ambitie dat jeugdigen en ouders gemakkelijk de weg weten te vinden naar alle basisvoorzieningen voor jeugdigen en ouders in de stad, zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, de brede buurtschoolactiviteiten, het jeugdwerk, de sportverenigingen en de culturele instellingen. Op deze manier helpt de gemeente hen om op te groeien tot zelfredzame burgers.
In Pijler 3 is onze ambitie in deze opgave om ontwikkelingsrisico’s bij het kind vroegtijdig te signaleren en kinderen zoveel mogelijk te ondersteunen en begeleiden met een samenhangende inzet van beroepskrachten en vrijwilligers in het gezin, op school of in de vrije tijd. Met een vroegtijdige, preventieve inzet wil de gemeente problemen op latere leeftijd voorkomen.
Centrum Jeugd en Gezin (CJG)
Het CJG biedt laagdrempelige hulpverlening aan jeugdigen en ouders. Er zijn vier functies te onderscheiden:
- Informatie en advies
- Jeugdgezondheidszorg
- Begeleiding van jeugdigen en gezinnen bij problemen
- Toeleiding naar jeugdhulp
Eerder heeft de gemeente zich voorgenomen om deze functies beter uit te voeren en daarbij een verbeterd netwerkmodel van het CJG onder gemeentelijke aansturing te brengen. In 2016 trof de gemeente daarvoor de voorbereidingen. Vanaf 1 januari 2017 zijn de integrale jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de jeugdteams ondergebracht in de uitvoeringsorganisatie CJG binnen de gemeente Den Haag. Het personeel (en de processen en systemen) van Jong Florence (JGZ 0-4) en de JGZ 4-18 (voorheen GGD) zijn nu gebundeld in integrale teams JGZ 0-18 binnen het CJG. Hiermee is er één toegang voor hulpverlening aan jeugdigen en ouders mogelijk gemaakt.
Voor de taken en het personeel die Jong Florence aan de gemeente overdraagt, heeft Jong Florence
€ 0,9 mln. opgebouwd vermogen aan de gemeente beschikbaar gesteld. Verder is een deel van het personeel van STOJAH (Stichting Tijdelijke Ondersteuning Jeugdhulp en AMK Haaglanden) ondergebracht in de Jeugdteams binnen het CJG. Deze beweging heeft een grote invloed op de organisatie en brengt risico’s mee voor het beheer van de taken van de nieuwe organisatie. De gemeente zet zich in voor een zo soepel mogelijke overgang, met als doel dat de benodigde hulp- en dienstverlening aan de Haagse burgers zonder problemen kan worden geleverd.
In 2015 gaf de verhuurder van de CJG-locatie in Scheveningen aan dat het huurcontract niet werd verlengd. De gemeente huurde in 2016 een vervangende locatie zodat de dienstverlening aan de burger niet zou worden onderbroken. De inrichtingskosten voor deze locatie waren € 1,2 mln. De nieuwbouw van het CJG aan de Bentelostraat, onderdeel van de Brede Buurtvoorziening Morgenstond, startte in 2016 en verloopt volgens planning. De verwachting is dat de verhuizing van de CJG-locatie aan het Zonneoord naar de nieuwe locatie plaatsvindt in het najaar van 2017.
Preventieve CJG voorzieningen
Om de preventie te versterken en de verschillende activiteiten op elkaar af te stemmen startte in 2016 een stedelijk preventieoverleg. In 2016 zijn de dalende cijfers van de perinatale sterfte gepresenteerd en verscheen het vervolgplan van aanpak Haagse aanpak perinatale gezondheid 2017-2018. Verder boden de Haagse verloskundigen nieuwe innovatieve vormen van groepsconsulten aan. In totaal namen 439 kinderen en ouders in ongunstige opvoedsituaties deel aan weerbaarheidstrainingen en 226 kinderen met beginnende psychische klachten kregen een klachtgerichte interventie.
Jeugdgezondheidszorg
Naast de uitvoering van het basis takenpakket, heeft de JGZ in 2016 haar plek ingenomen in de jeugdteams, in de zorgstructuur van de Voorscholen en in de polikliniek “nazorg prematuren”. De JGZ leverde ook extra inzet voor vluchtelingen en statushouders. In 2016 vroegen de Haagse scholen vaker een bijdrage van de JGZ om het ziekteverzuim terug te dringen.
Inzet vrijwilligers
Maatjesprojecten zijn een kwalitatieve aanvulling op de zorg door de gezinscoaches. De gemeente heeft deze projecten in kaart gebracht. De verschillende organisaties die maatjesprojecten bieden zijn verenigd in het Platform Maatjesprojecten Jeugd. Om elkaar te versterken en om vraag en aanbod beter af te stemmen, organiseerde ieder CJG een kenniscafé informele zorg. Ook loopt er een project voor de inzet van ervaringsdeskundigen bij het CJG (Expex project).
Pijler 4: Integrale passende jeugdhulp
Onze ambitie is dat jeugdigen en gezinnen de jeugdhulp ontvangen die nodig is. Die jeugdhulp wordt zoveel mogelijk ingezet dicht bij huis, in de wijken en samen met de gezinnen zelf. We werken volgens het principe één gezin, één plan, één contactpersoon.
Jeugdhulp
Met de jeugdteams, de jeugdbeschermingstafel en de innovatieagenda gaf de gemeente verder vorm aan de transformatiedoelen van de Jeugdwet. In 2016 is ingezet op het bieden van laagdrempelige hulpverlening aan jeugdigen en ouders door het CJG, het realiseren van samenwerking en afstemming met ketenpartners in verschillende domeinen en de toeleiding naar gespecialiseerde hulp. Het lokale inkoopplan 2016 (RIS 283147) is de basis van de inkoop jeugdhulp in 2016.
Regionale samenwerking
Vanaf 2015 kopen Den Haag en de omliggende gemeenten de jeugdhulp regionaal in. We werken daarvoor met een regionaal inkoopkader. Het Inkoopbureau H10 voert naast de inkoop ook het contractbeheer uit en controleert de declaraties. In het Regionaal Transitiearrangement hebben de tien samenwerkende gemeenten afgesproken dat het proces van de declaraties van de jeugdzorgaanbieders zoveel mogelijk wordt geharmoniseerd.
Met deze regionale inkoop is Den Haag onderdeel geworden van een keten van jeugdhulpaanbieders, andere gemeenten en het Rijk. Hoewel daarmee de externe afhankelijkheid van de gemeente is toegenomen, is nu ook meer kennis aanwezig om de inkoop en administratie goed te organiseren. De aandacht van de regio ligt nu bij het optimaliseren van het toewijzings- en declaratieproces voor jeugdhulpaanbieders en betere financiële sturing, waardoor de betrouwbaarheid van de prognoses zal toenemen.
Jeugdteams
Ook in 2016 zijn per stadsdeel de jeugdteams actief vanuit het CJG. De jeugdteams zijn multidisciplinaire teams die laagdrempelige jeugdhulp bieden aan gezinnen. De gemeente sloot met de jeugdhulpaanbieders die deelnemen aan de Haagse jeugdteams de ‘Haagse Samenwerking 2.0, samenwerkingsovereenkomst Jeugdteams Den Haag’ af. De jeugdteams hebben in 2016 6.187 gezinnen begeleid en hadden eind 2016 2.545 lopende gezinsdossiers. Dat is meer dan in 2015. Om de groei aan te kunnen kregen de jeugdteams evenredig meer formatie. Er is toch een financiële onderbesteding; door krapte op de arbeidsmarkt vonden we onvoldoende personeel.
De Haagse burgers weten de jeugdteams goed te vinden: er zijn in 2016 3.642 nieuwe gezinsdossiers gestart. Dat is meer dan aanvankelijk werd ingeschat, maar bij het opstellen van de begroting is wel rekening gehouden dat onvoorziene omstandigheden zich kunnen voordoen. Er is nadere samenwerking en afstemming gezocht met de sociale wijkzorgteams, bijvoorbeeld over de vraag wie de regie neemt bij multiprobleemgezinnen. De pilot trajectfinanciering is hier een voorbeeld van. Daarnaast krijgt de samenwerking tussen de jeugdteams en het onderwijs verder vorm, doordat nu ook het schoolmaatschappelijk werk deelneemt aan de jeugdteams. Verder zijn er gezinscoaches op alle politiebureaus; zij pakken daar de zorgvragen van de politie rond gezinnen op.
Specialistische jeugdhulp
Als zwaardere hulp nodig is, verwijzen de jeugdteams door naar de specialistische jeugdhulp. Het kan dan gaan om inzet van zwaardere vormen van ambulante jeugdhulp, maar een deel van de jeugdigen heeft ook een verblijfplaats nodig. Het gaat dan om pleegzorg, (open) residentiële zorg en de zorg die wordt geleverd door landelijk gecontracteerde aanbieders. In uitzonderingsgevallen kunnen jongeren tijdelijk gesloten worden geplaatst in een JeugdzorgPlus-voorziening. Hiervoor is machtiging van de rechter nodig.
Een transformatiedoelstelling is: ‘hulp zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig’. In 2016 kregen 6.924 Haagse jongeren specialistische jeugdhulp en was een verschuiving zichtbaar van de zwaardere vormen van jeugdhulp (zoals residentieel) naar lichtere, ambulante vormen van jeugdhulp. Hoewel het nog te vroeg is om te concluderen dat dit een structurele verschuiving is, is hiermee een goede stap gezet om de transformatiedoelstelling te bereiken.
In 2016 stelde de regio Haaglanden de ontwikkelagenda pleegzorg op. Centraal daarin staat dat er een beweging wordt ingezet van residentie (leefgroep) naar pleegzorg, jeugdhulp in gezinsvormen w.o. gezinshuizen. Hierbij is de behoefte ontstaan aan ander type gezinshuizen dan de huidige constructie, vooral voor pleegkinderen met zware hechtingsproblematiek en/of trauma’s. Voor hen zijn kleinschaligheid, deskundigheid, stabiliteit en geborgenheid erg belangrijk.
Statushouders
De zorg aan alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv) maakt onderdeel uit van de Haagse Aanpak Statushouders (RIS 293919). In het casusoverleg amv wordt bekeken of jongeren extra ondersteuningsbehoefte hebben nadat ze 18 zijn geworden. In deze behoefte kan worden voorzien vanuit verlengde jeugdhulp of WMO. Te denken valt aan langer wonen in een kleinschalige wooneenheid van Jeugdformaat met begeleiding. In programma 14 Wonen wordt het totale dossier statushouders 2016 toegelicht.
Innovatie
De gemeenten in de regio Haaglandengaven gaven verder uitvoering aan de regionale innovatieagenda. Hierin ligt nadruk op de belangrijkste vernieuwing onder de Jeugdwet, namelijk meer kennis en expertise dicht bij het gezin en de jeugdige te organiseren, om zo samen met de cliënt de juiste zorg en ondersteuning te bieden. De innovatieopgave is opgenomen in de contracten van de regionale jeugdhulpaanbieders. Daarnaast is er een apart lokaal innovatiefonds gevormd voor vernieuwende initiatieven. Hieruit zijn onder meer de pilots Trajectfinanciering en Verbetering aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp gefinancierd.
Ouderbijdrage
De ouderbijdrage in de Jeugdwet is per 1 januari 2016 afgeschaft, omdat uit onderzoek bleek dat de regeling niet voldoende werkte. De gemeente wil dat de toegang tot jeugdhulp laagdrempelig is en een ouderbijdrage droeg daar niet aan bij. De ouderbijdrage was daardoor alleen in 2015 van kracht, waarvoor de gemeente toen € 0,1 mln. aan inkomsten heeft ontvangen.
Afrekening 2016
De gecontracteerde jeugdhulpaanbieders met een regionale jaaromzet groter dan € 0,25 mln. leggen met een controleverklaring verantwoording af over de geleverde zorg. De accountant van het Inkoopbureau H10 stelt daarnaast een rapport van bevindingen op over het hele jaar. Op dit moment hebben 31 van de verwachte 41 instellingen hun verantwoording ingeleverd en hebben deze een goedkeurende accountantsverklaring.
Jeugdhulpaanbieders hebben 5 jaar de tijd om declaraties in te dienen waardoor een klein deel van de kosten niet in het jaar gedeclareerd worden waarop ze betrekking hebben. De gemeente had daarom nog een balanspost staan voor verwachte kosten 2015. Omdat niet zeker is dat deze kosten nog gedeclareerd gaan worden, valt deze balanspost van € 3,2 mln. als voordeel in 2016 vrij.
Er werden in 2016 ruim 30 jeugdhulpaanbieders bevoorschot (meestal voor drie maanden). Voor de gemeente is het belangrijk dat aanbieders snel declareren en dat gebeurt mede door de bevoorschotting niet altijd. Verder hebben de aanbieders net als de gemeente te maken met een nieuwe situatie. Den Haag zal daarom met de aanbieders afspraken maken om het declaratieproces te versnellen/verbeteren.
Toelichting financieel resultaat ambulante jeugdhulp € 0,8 mln. N/I
Afwikkeling voorgaand jaar € 1,1 mln. N/I
De afwikkeling van de voorlopige eindafrekening van de kosten inkopen over 2015 leidt tot extra lasten van € 1,1 mln.;
2016 € 0,3 mln. V/I
De kosten inkopen 2016 tonen een nadeel van € 1,3 mln. op ambulante jeugdhulp. De basis voor de begroting 2016 was het Regionaal Transitie Arrangement (RTA) in 2016. Deze begroting was gebaseerd op aannames (eerste ervaringscijfers 2015 en op basis daarvan een schatting voor 2016).
De realisatie op ambulante jeugdhulp is in 2016 circa € 6,5 hoger dan de realisatie 2015 zoals die nu bekend is (dus inclusief de declaraties over 2015 die in 2016 zijn ontvangen). Bij specialistische jeugdhulp en publieke taken zien we in 2016 juist een lagere realisatie dan in 2015. Dit betekent dat er een verschuiving plaats vindt van zware naar lichte jeugdhulp.
Voor de jeugdteams is ongeveer € 1,2 mln. minder besteed dan begroot. Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden gedurende het jaar, zoals een toenemende vraag van gezinstrajecten en gezinscoaches. De samenwerkingspartners (inzet fte’s via inkoopcontracten) hadden moeite om tijdig geschikt personeel te leveren. Omdat de extra gezinstrajecten wel opgepakt moesten worden, zijn gezinscoaches ingezet via het uitzendbureau. Door de lagere inzet in de jeugdteams was er ook een onderschrijding op huisvestingslasten van € 0,4 mln. van de CJG’s.
Toelichting financieel resultaat Specialistisch wonen en verblijf € 6,9 mln. V/I
Het gaat hier om pleegzorg, open residentiële zorg en zorg die vanwege een bijzonder specialisme wordt geleverd door landelijk gecontracteerde aanbieders. Voor deze laatste vorm van jeugdhulp heeft de VNG voor alle gemeenten het landelijke transitie arrangement (LTA) afgesloten. Het LTA geldt voor 2015 tot en met 2017.
Het voordeel van € 6,9 mln. bestaat uit de volgende posten:
Afwikkeling voorgaand jaar € 6,6 mln. V/I
De afwikkeling van de kosten voor inkoop in 2015 leidt tot een vrijval van € 5,4 mln. in 2016. De afrekening is gebaseerd op declaraties over 2015 die de instellingen hebben ingeleverd in 2016. Er kunnen in de toekomst nog declaraties over 2015 binnenkomen echter deze zullen ten laste van het jaar worden gebracht waarin de declaratie wordt ingediend. Er is geen balanspost nog af te wikkelen declaraties 2015 meer.
Over 2015 ontvingen we minder declaraties voor de kosten Landelijk Transitie Arrangement (LTA) dan verwacht. Om deze reden hebben we de nog te verwachten kosten LTA 2015 bijgesteld. Dit levert een vrijval op van € 0,8 mln. in 2016. Daarnaast is er voor € 0,4 mln. vrijval voor overige posten. Ook dit betreft kosten die samenhangen met de inkopen 2015 maar niet zijn gerealiseerd in 2016.
2016 € 0,3 mln. V/I
De overschrijding op de inkoop 2016 specialistisch wonen en verblijf is € 0,8 mln. De realisatie is in 2016 circa € 3 mln. lager dan de realisatie in 2015 zoals die nu bekend is (dus inclusief de declaraties over 2015 die in 2016 zijn ontvangen). Het aantal cliënten voor specialistisch wonen en verblijf is in 2016 ook licht gedaald ten opzichte van 2015. Er is meer geïnvesteerd in zorg via de jeugdteams en de ambulante zorg, en daardoor is het beroep op de zware jeugdhulp afgenomen.
Verder is er een onderbesteding van € 1,3 mln. voor de kosten specialistische jeugdhulp (LTA) in 2016. De VNG adviseerde oorspronkelijk alle regio's om 3,76% van het jeugdhulpbudget te reserveren voor LTA. In de regio Haaglanden is verhoudingsgewijs veel specialistische jeugdhulp aanwezig. Hierdoor hoeven gemeenten minder vaak een beroep te doen op het LTA. Daarnaast is ook landelijk een verschuiving zichtbaar van het LTA naar regionale contracten. Daardoor is in Den Haag niet de eerder genoemde 3,76% naar LTA gegaan, maar 1,1%.
Buiten de declaraties via het inkoopbureau H10 heeft een buurgemeente ons € 0,2 mln. in rekening gebracht voor de hulp aan Haagse cliënten.
PGB Jeugdhulp
In bepaalde gevallen kunnen burgers een beroep doen op een persoonsgebonden budget (pgb) in plaats van zorg in natura (ZIN). Een pgb stelt burgers in staat zelf de noodzakelijke zorg in te schakelen en te organiseren. Eigen kracht en keuzevrijheid van ouders en jeugdigen staan hier centraal.
Door de invoering van het pgb-trekkingsrecht maakt de gemeente het budget voor de Haagse budgethouders nu over naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB betaalt vervolgens de zorgverlener. De start van het pgb-trekkingsrecht in 2015 verliep bij de SVB erg moeizaam. In 2016 hebben alle partijen heel hard gewerkt om dit proces van trekkingsrecht vlot te trekken. Door die inspanningen hadden we in 2016 niet te maken met de problemen van 2015, toen budgetten onjuist werden toegekend en daardoor ambtshalve beschikkingen moesten worden uitgekeerd. Echter kan nog niet worden gesteld dat alle processen goed verlopen. De SVB heeft namelijk geen goedkeurende controleverklaring van de accountant bij de jaarrekening 2016. Omdat de gemeente afhankelijk is van de SVB, werken de onrechtmatige bestedingen bij de SVB door in de gemeentelijke jaarrekening.
Het overgangsrecht van 2015 is verlengd tot juni 2016. Dit overgangsrecht gold voor budgethouders die in 2015 waren overgegaan naar de gemeente, maar die nog geen (her)indicatie hadden gekregen. Zij kregen hun pgb uitgekeerd op basis van hun voormalige AWBZ-indicatie. Een deel van de budgethouders heeft een herindicatie gekregen; anderen kwamen voor het eerst in aanraking kwam met de mogelijkheid voor ZIN en kozen daarvoor. Inmiddels zijn alle Haagse pgb-houders in beeld bij de gemeente. Ook was er 2016 een groter aanbod ZIN dan in 2015, waardoor cliënten minder vaak een pgb hoefden aan te vragen.
Toelichting financieel resultaat PGB Jeugdhulp € 2,5 mln. V/I
Afwikkeling voorgaand jaar € 0,9 mln. V/I
De afrekening 2015 van de SVB leidt tot een extra teruggave van € 0,9 mln. De reden is dat niet alle in 2015 verstrekte pgb’s volledig zijn benut.
2016 € 1,6 mln. V/I
Er is een onderbesteding van € 1,6 mln. op de pgb-kosten 2016. In de praktijk vallen pgb's vaak lager uit dan het geïndiceerde bedrag, omdat door onvoorziene omstandigheden de zorgbehoefte anders kan uitpakken. Daarnaast is het beeld dat de gemeente de pgb’s conservatief toekent. Den Haag zal evalueren of het nodig is om de normen voor de toekenningen aan te passen. Het (gemiddeld) toegekende bedrag is lager dan in 2015, toen de pgb’s nog niet opnieuw waren geïndiceerd. Hierdoor is minder geld besteed dan in 2015. Verhoudingsgewijs valt de lagere besteding nog mee: cliënten benutten hun pbg gemiddeld voor een hoger percentage dan in 2015. In 2015 bleef een hoog bedrag aan toegekende pgb’s volledig onbenut; in 2016 is dit veel minder het geval.
Ondersteuning kwetsbare jongeren
Het afgelopen jaar is er vanuit verschillende invalshoeken gekeken naar de situatie van kwetsbare jongeren in Den Haag. Specifiek zoomde de gemeente daarbij in op jongeren die als ze achttien jaar worden vanuit de jeugdhulp overgaan naar andere vormen van ondersteuning (Verlengde Jeugdhulp, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Zorgverzekeringswet, Wet Langdurige Zorg, Passend Onderwijs, Participatiewet).
Voor een aantal knelpunten bedacht de gemeente een (eerste) oplossing, samen met jongeren van het platform Jong Doet Mee. Deze oplossingen zijn gepresenteerd in de agenda Kwetsbare jongeren 16-23 die de raad begin 2017 ontving. Hierin is onder meer geregeld dat uiterlijk een half jaar voor de achttiende verjaardag wordt bepaald welke vervolghulp een jongere krijgt na het bereiken van het achttiende jaar.
De gemeente bood in 2016 opvang, praktische en intensieve begeleiding aan kwetsbare jongeren met bijvoorbeeld huisvestingsproblemen, een verslaving, een onverantwoord uitgavenpatroon, een verleden met gezinsproblemen en/of een zwak sociaal netwerk. Dat gebeurde door een aantal belangrijke zaken zo snel mogelijk te regelen, zoals inkomen, zorgverzekering, identiteitsbewijs en/of schuldhulp. Op die manier wil de gemeente jongeren motiveren om met de achterliggende problemen aan de slag te gaan en meer zelfredzaam te worden.
Het Haagse Jeugdinterventieteam (JIT) begeleidde meer dan 600 jongeren, ook na hun achttiende verjaardag. Het JIT begeleidt o.a. (zwaar) overlastgevende jongeren en jongeren die terugkeren nadat ze gevangen hebben gezeten. Bij de programmabegroting 2016-2019 is incidenteel voor 2016 € 2 mln. beschikbaar gesteld voor het JIT. Dit bedrag is volledig besteed en vanaf 2017 is er dekking binnen de reguliere middelen.
Publieke taken in de jeugdhulp: jeugdbescherming, jeugdreclassering en een veilig thuis
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
In 2016 zaten 2.353 Haagse jongeren in de gedwongen jeugdhulp; in 2015 was dit 2.548. Dit kan erop duiden dat de mogelijkheden tot vrijwillige jeugdhulp meer worden gebruikt. Het aantal (afgeronde) beschermingsonderzoeken in Den Haag is ten opzichte van 2014 afgenomen met 24%, maar stabiel ten opzichte van 2015.
Jeugdbeschermingstafel (JB-tafel)
Het is een taak van de JB-tafel om te bespreken of een onderzoek van de raad van de Kinderbescherming wel of niet noodzakelijk is. De JB-tafel doet dat samen met ouders en kinderen (> 12 jaar) en de professional die het verzoek indient. Van de aangemelde gezinnen gaf 40%bij de JB-tafel aan verder te willen met vrijwillige hulpverlening. De invloed van de JB-tafel is ook merkbaar bij afgeronde raadsonderzoeken: voorheen eindigde 70% in een verzoek bij de rechter voor ondertoezichtstelling, tegenwoordig is dit 90%. Deze stijging komt doordat de raadsonderzoeken aantonen dat in het voortraject meer is gedaan om het gezin hulp aan te bieden.
Veilig Thuis
Veilig Thuis Haaglanden is de organisatie voor advies, ondersteuning en onderzoek bij huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis is daarmee een belangrijke partner in de ketenaanpak voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis kent zowel landelijk als in Haaglanden en Den Haag een groot aantal aanmeldingen. De gemeente heeft maatregelen genomen om de wachtlijsten zo veel mogelijk weg te werken. Zo is in 2016 besloten dat de activiteiten van Veilig Thuis van STOJAH en Stichting Wende worden samengevoegd onder één organisatie. Het afgelopen jaar had Veilig Thuis in Den Haag 5.796 adviesvragen en meldingen waarbij kinderen waren betrokken; 2.349 adviesvragen en 3.447 meldingen van vermoedens. Per kwartaal ging het om ongeveer 1.300 tot 1.500 Haagse aanmeldingen, met een lichte stijging gedurende het jaar. Ook zijn in Den Haag 278 huisverboden opgelegd aan plegers van huiselijk geweld.
Toelichting financieel resultaat Publieke taken in de jeugdhulp € 2,3 mln. V/I
Hieronder valt de uitvoering van de kinder- en jeugdbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering en gedwongen jeugdhulp. Het voordeel van € 2,3 mln. wordt verklaard door de volgende posten:
Afwikkeling voorgaand jaar € 0,7 mln. N/I
Voor de publieke taken in de jeugdhulp leidt de afwikkeling van de inkopen 2015 tot een extra last van € 1,3 mln. in 2016. Dit bedrag is gebaseerd op de voorlopige afrekening 2015. Omdat aanbieders van jeugdhulp vijf jaar lang mogen declareren, duurt het lang voordat bekend is wat de definitieve kosten inkopen over 2015 zijn geweest.
De balanspost nog te verwachten kosten van € 0,6 mln. die in 2015 was getroffen voor de extra kosten Veilig Thuis is vrijgevallen. Deze taak wordt uitgevoerd door STOJAH en Stichting Wende. Bij de afrekening 2015 bleek dat de kosten binnen de begroting van de instelling konden worden opgevangen;
2016 € 3 mln. V/I
De kosten inkopen 2016 tonen een voordeel van € 2,1 mln. Dit is het gevolg van de beschreven landelijke afname van de gedwongen jeugdhulp (zie beleidstekst).
Verder is er een onderbesteding van € 0,9 mln. op de kosten 2016 van Veilig Thuis. Op grond van zichtbare knelpunten in de bedrijfsvoering begrootten we in 2016 extra kosten van € 1 mln. Het bleek moeilijk om deze knelpunten op korte termijn aan te pakken; de daadwerkelijke extra kosten kwamen daardoor lager uit (regionaal € 0,6 mln.). Deze extra kosten konden bovendien grotendeels worden gefinancierd uit de reserve van STOJAH op grond van het jaarrekeningresultaat 2015. De gerealiseerde extra kosten bedragen hierdoor voor Den Haag € 0,1 mln. Per saldo resteert dus een voordeel van € 0,9 mln.
Verloop financiële overzichten
Reserves | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dot. | Onttr. | Vrijval | Dot. | Onttr. | Vrijval | |
Reserve Exploitatie rendabele panden | 0 | 330 | 2.937 | 0 | 330 | 2.937 |
Totaal | 0 | 330 | 2.937 | 0 | 330 | 2.937 |
De reserve rendabele panden is eind 2016 vervallen. Deze reserve was voor het dekken van de onrendabele toppen van investeringen. In de programmabegroting 2017-2020 is besloten om de investeringen voor de nieuw te bouwen CJG’s (€ 2,3 mln.) structureel te dekken uit het investeringsplan (MIP). Verder is er een vrijval van € 0,6 mln. van de reserve rendabele panden voor het onderdeel CJG’s overige kosten Bentlostraat.
Voorzieningen | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dot. | Best. | Vrijval | Bal.mut. | Dot. | Best. | Vrijval | |
Voorziening BCF gezinscoaches | 0 | 229 | 326 | -554 | 0 | 1.109 | 0 |
Totaal | 0 | 229 | 326 | -554 | 0 | 1.109 | 0 |
De fiscus heeft uitspraak gedaan over de inkoop btw gezinscoaching. Hierdoor heeft afrekening met de fiscus plaatsgevonden. Het restant van de voorziening is vrijgevallen en het aandeel van Jeugd hierin bedroeg € 0,3 mln.
Investeringen MIP | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | Gem. | Derden | Totaal | Gem. | Derden | |
Beheer en exploitatie CJG | 2.150 | 2.150 | 0 | 2.150 | 2.150 | 0 |
Jeugd | 685 | 685 | 0 | 520 | 520 | 0 |
Totaal | 2.835 | 2.835 | 0 | 2.670 | 2.670 | 0 |
Bestedingen t.l.v. publiekrechtelijke middelen | Uitkomst 2016 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Reg. Haagse verwijs Index | 66 | |||||
Totaal | 66 |
Verloop eindsaldi balans 31-12 | Uitkomst | Begr. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 vr res.best. | 2015 na res.best. | 2016 | 2016 | |||
Reserves | 101 | 101 | -3.166 | -3.166 | ||
Voorzieningen | 1.109 | 1.109 | 0 | 0 | ||
Nog te ontvangen publiekrechtelijke middelen (overl. act.) | 0 | 0 | 43 | nb | ||
Nog te besteden publiekrechtelijke middelen (overl. pass.) | 23 | 23 | 36 | nb |
Producten
(bedragen x €1.000)
Algemene voorziening Ketenpartners CJG
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Algemene voorziening Ketenpartners CJG
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 22 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 22 | 0 | 0 |
Ambulante Jeugdhulp
- Begroot € 65.862
- Rekening € 0
- Resultaat € 65.862
Producten
Ambulante Jeugdhulp
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 55.445 | 65.862 | 71.636 |
Baten | -2 | 0 | 514 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 55.446 | 65.862 | 71.122 |
Beheer en exploitatie CJG
- Begroot € 8.110
- Rekening € 4.886
- Resultaat € 3.224
Producten
Beheer en exploitatie CJG
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 8.547 | 8.110 | 7.924 |
Baten | 1.997 | 1.719 | 1.246 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 3.167 | 3.167 |
Saldo | 6.550 | 3.224 | 3.512 |
Centra voor Jeugd en gezin 3DI
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Centra voor Jeugd en gezin 3DI
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Eigen bijdragen algemene voorzieningen Jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd)
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Eigen bijdragen algemene voorzieningen Jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Geëscaleerde zorg 18-
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Geëscaleerde zorg 18-
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Gezinsondersteuning
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Gezinsondersteuning
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Jeugbeleid 3DI
- Begroot € 1.798
- Rekening € 0
- Resultaat € 1.798
Producten
Jeugbeleid 3DI
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 1.967 | 1.798 | 1.555 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.967 | 1.798 | 1.555 |
Jeugd 3D
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Jeugd 3D
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Jeugdgezondheidszorg
- Begroot € 15.307
- Rekening € 284
- Resultaat € 15.023
Producten
Jeugdgezondheidszorg
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 14.271 | 15.307 | 15.656 |
Baten | 377 | 284 | 411 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 13.895 | 15.023 | 15.245 |
Jeugdgezondheidszorg (maatwerk deel)
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Jeugdgezondheidszorg (maatwerk deel)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Jeugdparticipatie
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Jeugdparticipatie
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Jeugdteams
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Jeugdteams
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 244 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 244 | 0 | 0 |
Kinderbescherming
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Kinderbescherming
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Maatwerkdienstverlening 18- (excl. PGB)
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Maatwerkdienstverlening 18- (excl. PGB)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd)
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 115 | 0 | -115 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -115 | 0 | 115 |
PGB Jeugdhulp
- Begroot € 6.576
- Rekening € 0
- Resultaat € 6.576
Producten
PGB Jeugdhulp
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 5.837 | 6.576 | 4.055 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 5.837 | 6.576 | 4.055 |
PGB Jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd) (SZW)
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
PGB Jeugdhulp (Decentralisatie Jeugd) (SZW)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Preventief Jeugdbeleid
- Begroot € 9.153
- Rekening € 100
- Resultaat € 9.053
Producten
Preventief Jeugdbeleid
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 13.208 | 9.153 | 8.824 |
Baten | 92 | 0 | 326 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | -1 | 100 | 100 |
Saldo | 13.117 | 9.053 | 8.398 |
Publieke taken in de Jeugdhulp
- Begroot € 21.220
- Rekening € 0
- Resultaat € 21.220
Producten
Publieke taken in de Jeugdhulp
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 15.555 | 21.220 | 18.939 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 15.555 | 21.220 | 18.939 |
Realisatie en beleid Centra voor Jeugd en Gezin
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Realisatie en beleid Centra voor Jeugd en Gezin
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Realisatie en beleid Centra voor Jeugd en Gezin (CVDH)
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Realisatie en beleid Centra voor Jeugd en Gezin (CVDH)
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Specialistische Jeugdhulp Wonen en Verblijf
- Begroot € 28.268
- Rekening € 0
- Resultaat € 28.268
Producten
Specialistische Jeugdhulp Wonen en Verblijf
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 37.693 | 28.268 | 16.160 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 37.693 | 28.268 | 16.160 |
Toegangsfunctie Gezinscoaches
- Begroot € 4.310
- Rekening € 0
- Resultaat € 4.310
Producten
Toegangsfunctie Gezinscoaches
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 4.310 | 3.258 |
Baten | 0 | 0 | 3 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 4.310 | 3.255 |