Dit programma bevat de activiteiten van de Brandweer en rampenbestrijding, Bestrijding Onveiligheid en Strandveiligheid. De lasten op dit programma bedragen € 61 mln., de baten € 1,9 mln. Over 2016 is ten opzichte van de begroting een voordeel behaald van € 1,0 mln. De grootste last (€ 38,6 mln.) is de bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor Brand- en rampenbestrijding en de strandveiligheid.
(bedragen x € 1.000,-)
Uitkomst 2016 | Actuele begroting 2016 | Resultaat 2016 | Ontwerp begroting 2016 | Uitkomst 2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 61.045 | 61.054 | 9 | V | 59.234 | 56.069 | ||||
Baten | 1.942 | 920 | 1.022 | V | 920 | 3.545 | ||||
Saldo exclusief reserves | 59.103 | N | 60.134 | N | 1.031 | V | 58.314 | N | 52.524 | N |
Dotaties aan reserves | - | - | - | - | - | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - | - | - | ||||
Saldo inclusief reserves | 59.103 | N | 60.134 | N | 1.031 | V | 58.314 | N | 52.524 | N |
Toelichting financieel resultaat het programmaresultaat
Het voordelig resultaat op programma 4 is met name veroorzaakt door een lagere bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) dan begroot (€ 1,3 mln. V). De belangrijkste oorzaak is de bezuiniging van 10 procent bij de Veiligheidsregio. In de retraite in 2016 is besloten om vanaf 2017 de begroting hierop aan te passen. Daarnaast is er een nadeel op de aanpak veelplegers van € 0,3 mln. De aanpak van veelplegers is een van de speerpunten van het Integraal Veiligheidsplan. In 2016 hebben we hierop extra ingezet op verzoek van de raad. Doel was vooral het terugdringen van het aantal high impact crimes, waaronder woninginbraken.
Tegenover de hogere baten (€ 1,0 mln.) staan ook hogere uitgaven. Het gaat daarbij vooral om bijdragen vanuit Rijk en gemeenten voor projecten op het gebied van veiligheid, zoals het donkere dagen offensief en het najaarsoffensief woninginbraken. Ook was er een voordeel op de legesopbrengsten (€ 0,3 mln.)
De lasten waren in 2016 circa € 5,0 mln. hoger dan 2015. Dit verschil is onder meer veroorzaakt door een extra impuls in de pandbrigade ( € 1,0 mln.), inzet van gelden uit de programmareserve (€ 0,815 mln.) voor de aanpak van terrorisme en rampen, het Keurmerk Veilig Ondernemen en Camerabewaking, een hogere bijdrage aan de VRH door trendmatige stijging (€ 0,8 mln.), een impuls voor Veiligheid op de gebieden Keurmerk Veilig Ondernemen, Radicalisering en Buurt Interventie Teams (€ 0,65 mln.) en de aanpak van woninginbraken. De baten in 2015 waren onder andere incidenteel hoger door de afrekening over het jaar 2014 van de VRH (€ 1,6 mln.) en de afrekening van de Oranjekolom over 2014 (€ 0,4 mln.).
Hebben we bereikt wat we hebben beoogd?
Het integraal veiligheidsbeleid 2015-2018 van de gemeente Den Haag verloopt langs drie sporen:
1. Aanpak van high impact crimes (overval, straatroof, woninginbraak en geweld);
2. Gebiedsgerichte aanpak met een probleemgerichte inzet in wijken en buurten;
3. Aanpak van ondermijning, niet alleen strafrechtelijk maar ook bestuurlijk.
Wat hebben we gedaan en wat heeft het gekost?
(incl. dotaties en ontrekkingen, bedragen x € 1.000,-) | ||||||||
Uitkomst 2016 | Begroot | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2016 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2016 | 2016 | |||
Brandweer en rampenbestrijding | 38.771 | - | 38.771 | N | 40.512 | N | 1.741 | V |
Bestrijding Onveiligheid | 21.432 | 1.942 | 19.489 | N | 18.780 | N | 709 | N |
Strandveiligheid | 842 | - | 842 | N | 842 | N | - | - |
Totaal | 61.045 | 1.942 | 59.103 | N | 60.134 | N | 1.031 | V |
Bestrijding Onveiligheid
Spoor 1 Aanpak van high impact crimes
De aanpak van high impact crimes richt zich vooral op overval, straatroof, woninginbraak en geweld. Alle partners zetten in op preventie, voorlichting, vergroten heterdaadkracht, opsporing, vervolging, slachtofferhulp en een persoonsgerichte aanpak van de daders. Deze werkwijze is effectief, getuige de positieve resultaten.
Overval en straatroof
In 2016 vonden 44 overvallen plaats, waarvan 15 op woningen en 29 op (medewerkers van) bedrijven. Alle slachtoffers kregen desgewenst een nazorgbezoek van de gemeente en Slachtofferhulp. De gemeente begeleidde de slachtoffers bij de keuze voor passende preventiemaatregelen en eventuele subsidies. Als er vanuit het strafrechtelijk onderzoek bezwaren zijn of het slachtoffer wil het niet dan vindt geen nazorgbezoek plaats. Ook ondernemers in de directe omgeving van overvallen bedrijven kregen preventieadvies. Er zijn in 2016 16 overvaltrainingen gegeven voor ondernemers.
Tijdens het Donkere Dagen Offensief (DDO) in de periode januari-maart en oktober-december 2016 heeft de gemeente extra maatregelen getroffen in gebieden met bedrijven die een hoger risico lopen op overval, zoals kleine supermarkten en avondwinkels. Hier zijn 38 magneetsluitingen, 15 pinautomaten en 63 afroomkluizen aangebracht.
Woninginbraak
De hotspotaanpak van woninginbraak verloopt informatiegestuurd en gebiedsgericht. In de meest inbraakgevoelige gebieden vond extra politiesurveillance en ongeveer 2.400 woningen zijn voorzien van inbraakwerende middelen. De gerichte inzet op gebieden in Centrum en Escamp had een positief resultaat. De inbraakcijfers daar daalden bovengemiddeld met respectievelijk 29 en 25 procent.
Bewoners kregen voorlichting over preventie tijdens bijeenkomsten in de wijk en door de inzet van een preventiekraam bij supermarkten. Tijdens het DDO gaven allround preventieadviseurs advies op maat tijdens huis-aan-huisbezoeken in gebieden waar veel inbraken plaatsvonden, waaronder Rustenburg-Oostbroek. Daarnaast zijn in Haagse woningen in 2016 2.750 deurspionnen en 3.500 kierstandhouders aangebracht, die helpen babbeltrucs en overvallen te voorkomen.
Heling
Het sluitstuk van de aanpak van high impact crimes is het voorkomen van heling. Daarmee verstoren gemeente, politie en OM de afzetmarkt voor gestolen waar, maken gezamenlijk het opsporen van gestolen goederen eenvoudiger en vergroten we de pakkans van dieven en helers.
In april 2016 is de pilot Controle (Digitaal) Opkopersregister gestart in de stadsdelen Centrum, Escamp en Segbroek. Deze pilot was bedoeld om inzicht te krijgen in de benodigde (personele) capaciteit voor dit soort controles en om mogelijke knelpunten in de uitvoering in kaart te brengen, bij zowel gemeente als politie.
Daarnaast is de pilot gebruikt om het Digitale Opkopersregister (DOR) te introduceren en promoten bij ondernemers. Tussen april en november zijn 45 ondernemers elk minstens 3 maal bezocht. De betrokken opkopers zijn zich nu bewuster van het probleem. De politie heeft meer zicht gekregen op het fenomeen heling en op de criminele processen rondom high impact crime. De geselecteerde opkopers hebben ingekochte goederen geregistreerd in een gewaarmerkt register. Zo werken zij in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving. Er is een vastgesteld gemeentelijk handhavingsarrangement. Op basis van de pilot is de conclusie dat de controle op de opkopersregisters ingevoerd kan worden in de hele gemeente Den Haag.
Veelvoorkomende vormen van criminaliteit
Het allround preventieteam heeft gemeentebreed integrale preventie-acties gehouden gericht op het voorkomen van veelvoorkomende criminaliteit, zoals diefstal uit auto, fietsendiefstal en zakkenrollerij. Enkele voorbeelden hiervan zijn de 15 zakkenrollerijacties in de binnenstad waarbij ongeveer 10.000 tinkle alarms zijn uitgereikt die zakkenrollerij helpen voorkomen. De actie ‘Veilig Pinnen’ tijdens Parkpop waarbij 25.000 anti-skimpasjes werden uitgereikt en 19 fietsgraveeracties.
Ouderen en veiligheid
Zelfstandig wonende ouderen kregen extra voorlichting over het verkleinen van het risico op woninginbraak, overval, straatroof, babbeltrucs, phishing, cybercrime (bijvoorbeeld bij internetbankieren) en zakkenrollerij. De gemeente organiseerde hiervoor 5 kleinschalige bijeenkomsten waarbij circa 250 senioren voorlichting en training kregen. Het gemeentelijke preventie-team deed ook aan voorlichting over veel voorkomende criminaliteit tijdens grootschalige bijeenkomsten waar veel ouderen op afkomen, bijvoorbeeld tijdens het kerstdiner in de Houtzagerij waar 800 ouderen aanwezig waren. Er is specifiek foldermateriaal ontwikkeld voor ouderen.
Burgernet
De gemeente heeft nieuwe deelnemers aan Burgernet geworven met gerichte acties, waaronder een lokale wervingsweek en een regionale wervingscampagne. Het aantal deelnemers steeg als gevolg hiervan, van 28.519 in 2015 naar 31.981 in december 2016. Het streven is om in ieder stadsdeel minstens 5 procent van de bewoners lid te maken van Burgernet. Dit streven is nu gehaald in Escamp (6,4 procent), Leidschenveen-Ypenburg (9,2 procent), Loosduinen (8,8 procent), Segbroek (6,1 procent) en Scheveningen (7,5 procent). De komende periode zetten we extra in op de stadsdelen waar nog geen 5 procent van de bewoners lid van Burgernet is. Burgernet leverde in 2016 direct of indirect een bijdrage aan 9 procent van de opgeloste zaken.
Haagse aanpak problematische (jeugd)groepen en netwerken
De Haagse aanpak van alle problematische jeugdgroepen is persoonsgericht, groepsgericht en gebiedsgericht. De basis van de aanpak is een omgevings- en een dadergroepanalyse. Er zijn steeds minder problematische jeugdgroepen in Den Haag: 33 in 2013, 27 in 2014, 20 in 2015 en 18 in 2016.
In 2016 zijn alle problematische (jeugd)groepen aangepakt. De driehoek gaf prioriteit aan twee criminele groepen, namelijk de groepen Rozenburgstraat en Schilderswijk. In samenwerking met het Veiligheidshuis hebben we in 2016 voor 84 jongeren integrale persoonsgerichte plannen van aanpak gemaakt.
Geweld
Tijdelijk huisverbod
In 2016 zijn 276 huisverboden opgelegd. Daarvan werden er 187 verlengd, dat is 70 procent. In 25 gevallen is beroep aangetekend.
Agressie en geweld tegen medewerkers met een publieke taak
Er waren in 2016 915 gevallen van agressie en geweld tegen medewerkers van de gemeente, waarvan 635 (persoonlijke) bedreigingen, 244 gevallen van (non-)verbale agressie en 56 gevallen van fysieke agressie. Het in 2015 opgerichte Expertisecentrum Agressie en Geweld maakt werk van de aanpak van agressie en geweld tegen medewerkers van de gemeente Den Haag via drie sporen:
- Preventie: het expertisecentrum organiseert voorlichtingsbijeenkomsten voor medewerkers in de uitvoering, bewaakt het administratieve proces rondom het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem, en geeft advies over trainingen en opleidingen.
- Repressie: na wangedrag krijgt de dader altijd een reactie van het expertisecentrum: een waarschuwingsbrief, een ordegesprek of een aangifte tot een pandverbod. Na een aangifte wordt altijd bekeken of er schade is en of deze kan worden verhaald via het strafrecht (zowel materiële als immateriële schade).
- Curatie: na een melding worden medewerkers – afhankelijk van de zwaarte van het incident – benaderd door een medewerker van het expertisecentrum om te informeren hoe het gaat. Het expertisecentrum wijst dan ook altijd op de mogelijkheid om een afspraak te maken met een bedrijfsmaatschappelijk werker.
Het Expertisecentrum heeft 248 waarschuwingsbrieven verstuurd. 6 Plegers van agressie en geweld kregen een pandontzegging. Medewerkers van het Expertisecentrum hielden 62 ordegesprekken, waarin ze burgers die zich schuldig hebben gemaakt aan wangedrag ter verantwoording roepen en laten tekenen dat het niet meer zal gebeuren. Meer dan 90 procent van de burgers die zo’n gesprek hebben gehad, maken niet nogmaals zo’n fout. In totaal 142 medewerkers kregen opvang en nazorg van een collega of bedrijfsmaatschappelijk werk.
Veilig uitgaan
In 2016 zette de gemeente samen met haar partners in op een veilig uitgaansklimaat zonder overlast, agressie, geweld en schadelijk alcohol- en drugsgebruik. Op plekken met veel horecabedrijven (het Zwarte Pad, het Zuiderstrand en het Plein) maakten ondernemers, politie en gemeente met succes collectieve afspraken over het aanpakken van veiligheidsissues. De veiligheidsoverleggen in de stadsdelen gaven richting aan de risico- en informatiegestuurde inzet van handhavingscapaciteit van zowel gemeente als politie. In 2016 leidden controles in de horeca tot 23 sluitingen; veelal vanwege drugs(handel) of ernstige geweldsincidenten. In 7 gevallen trok de gemeente de vergunning in of weigerde deze. Verder ontvingen ongeveer 300 ondernemers een waarschuwing.
Het gemeentelijke kernteam Drank en Horeca richtte zich op de verkoop van alcohol aan minderjarigen in de Haagse horeca, supermarkten, slijterijen en bij evenementen. Deze controles leverden 40 processen-verbaal op. 10 Ondernemers kregen een waarschuwing, 2 ondernemers mochten 12 weken geen drank meer verkopen.
Spoor 2 Gebiedsgerichte aanpak met een probleemgerichte inzet in wijken en buurten
De veiligheidsoverleggen in alle stadsdelen vormen het scharnierpunt voor de aanpak van de belangrijkste veiligheids- en leefbaarheidsproblemen in wijken en buurten. Op basis van de jaarlijkse veiligheids- en leefbaarheidsscans besluiten de veiligheidspartners welke problemen in wijken en buurten worden aangepakt en hoe die aanpak vorm krijgt. In 2016 kregen het Oude Centrum, Mariahoeve en Molenwijk (Laak) zo'n gebiedsgerichte aanpak.
Veilig Ondernemen (Keurmerk Veilig Ondernemen)
In 2016 zijn zeven KVO-gebieden gecertificeerd: Goeverneur- en Lorentzplein, City Center, Kijkduin, Loosduinse Hoofdplein, Zichtenburg-Kerketuinen-Dekkershoek, Dierenselaan-Apeldoornselaan en Leyweg.
Opvang Verwarde Personen
De Opvangvoorziening Verwarde Personen (OVP) bood per maand onderdak aan gemiddeld 176 verwarde personen. Zij kregen direct de hulp die zij nodig hadden. In 2016 zijn ook Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar en Zoetermeer aangesloten bij de OVP.
Alcohol- en blowverboden
Maatwerk heeft de voorkeur boven generieke maatregelen. De politie en het handhavingsteam schreven in 2016 37 processen-verbaal uit voor minderjarigen die alcohol in hun bezit hadden in de openbare ruimte.
In september 2016 besloot het college tot instelling van een alcoholverbod in het Eline Verepark voor de periode van een jaar. Daarmee kwam het totaal aantal gebieden met een alcoholverbod op 22. Het alcoholverbod op het Prins Willemplein (inclusief doorsteek Heemraadstraat) is inmiddels opgeheven, omdat de overlast daar is verdwenen. Daarmee komt de eindstand op 31 december 2016 op 21 gebieden met een alcoholverbod.
Om overlast te voorkomen heeft de politie in 2016 veel gesurveilleerd in de volgende gebieden met een blowverbod: Weimarstraat en omgeving, Zeeheldenkwartier, Paleistuin, Stationsweg en omgeving en de Scheveningse boulevard. Waar nodig heeft de politie mensen gewaarschuwd en strak gehandhaafd op basis van de Opiumwet.
Sluitingen van woningen en bedrijfspanden op grond van art. 13b Opiumwet
In maart 2016 is de beleidsregel artikel 13b Opiumwet woningen en lokalen niet zijnde horeca- en seksinrichtingen in werking getreden (RIS292904). Op basis van dit artikel kan de burgemeester streng optreden tegen illegale handel in drugs vanuit woningen en bedrijfspanden. Partners zoals de politie en het Openbaar Ministerie weten de gemeente steeds beter te vinden om zo samen op te treden tegen drugscriminaliteit.
De burgemeester heeft in 2016 27 woningen gesloten in verband met drugshandel: 19 woningen voor de duur van 3 maanden en 8 voor de duur van 6 maanden. Hiervan zijn 5 woningen met spoed gesloten. Bij 1 woning heeft de burgemeester een bezoekersverbod opgelegd om de aanloop en overlast van junks te stoppen. Voorts zijn er 2 bedrijfspanden 3 maanden gesloten.
Overlastwet
De Overlastwet is in 2016 opnieuw optimaal benut om overlast door personen aan te pakken met maatwerk. De burgemeester heeft in 2016 50 gebiedsverboden opgelegd; 5 personen kregen een waarschuwing in het kader van de Overlastwet.
Gebiedsgerichte Integrale Handhavings Acties (IHA’s)
Onder regie van de gemeente waren er in 2016 8 Integrale Handhavings-Acties (IHA’s): in het Valkenboskwartier, Oude Centrum, Rivierenbuurt/Stationsbuurt, de Venen/Oorden/ Zichten/Zijden/Steden, Rustenburg/Oostbroek, Laak, Regentesse/Valkenboskwartier en Moerwijk West. Burgers en professionals reageren telkens positief op deze acties.
Kenmerkend voor IHA's is het gezamenlijk optreden van het handhavingsteam, de Haagse Pandbrigade, Belastingzaken van de gemeente, parkeercontroleurs, HEIT, brandweer en politie. Op verzoek kunnen nog diverse andere partners meedoen. Zowel meldingen van bewoners als bevindingen van professionals kunnen aanleiding zijn voor een actie. Vaak zijn de IHA’s gekoppeld aan een gebiedsgerichte aanpak of de aanpak van criminele groepen.
Cameratoezicht
De afgelopen jaren is het aantal camera's in Den Haag teruggebracht van 151 naar 121 (101 vast en 20 flexibel). De evaluatie van het vast cameratoezicht 2011-2015 (RIS294290) geeft aan hoe dat kon gebeuren zonder concessies te doen aan het bestaand cameratoezicht. In juli 2016 is het wetsvoorstel van de Minister van Veiligheid en Justitie aangenomen waardoor de mogelijkheden voor flexibel cameratoezicht zijn verruimd. Het nieuwe wetsvoorstel maakt het mogelijk in de APV een regeling op de nemen, op basis waarvan de burgemeester een gebied kan aanwijzen waar gebruik kan worden gemaakt van flexibel cameratoezicht. Dit biedt betere mogelijkheden om in een aangewezen gebied snel en flexibel in te spelen op zich verplaatsende overlast en criminaliteit. Sinds oktober 2016 kent de Haagse APV zo’n regeling. In 2016 kon op meerdere plekken het flexibel cameratoezicht worden opgeheven omdat de situatie daar is genormaliseerd: Tenierplantsoen en Helena van Doeveren (per april 2016) en Fakonahof en het Kaapseplein (per september). Op de locaties Delftselaan en omgeving, Hoefkade/Koningsstraat en in het Oude Centrum is het tijdelijke cameratoezicht in 2016 verlengd. Op de locaties Hobbemaplein (per april), Schoeplaan (per mei), Dreef (per juli), Nijkerklaan en Oranjeplein (per september) is besloten om tijdelijk flexibel cameratoezicht in te zetten.
Maatschappelijke onrust
De burgemeester ontving in 2016 31 meldingen over de terugkeer van ex-gedetineerden naar de maatschappij. Deze meldingen krijgt de burgemeester in het kader van het project Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ). Geen van deze meldingen leidde tot maatschappelijke onrust.
Bedelverbod
Bedelarij in Den Haag is sterk teruggedrongen, mede dankzij de handhaving van het bedelverbod in het Centrum en op de Haagse Markt en de inzet van de Overlastwet. Grote groepen bedelaars zijn uit het straatbeeld verdwenen. Er zijn echter nog steeds verslaafde bedelaars over die vragen om geld om te kunnen voorzien in hun middelengebruik. Ze doen dat met name in de binnenstad van Den Haag, op drukbezochte plekken zoals de Grote Marktstraat en zijstraten. Deze doelgroep krijgt hulp aangeboden, maar de meesten van hen mijden de zorg. Negen notoire bedelaars kregen in 2016 een gebiedsverbod van de burgemeester; van hen kregen er drie een langdurig rechterlijk gebiedsverbod omdat zij het gebiedsverbod van de burgemeester keer op keer negeerden. Voor acht notoire bedelaars was er in 2016 een integraal persoonsgericht plan van aanpak. Na signalen van bewoners over overlast door bedelaars hebben politie en handhavingsteam onderzoek gedaan in de tweede helft van 2016. Op basis van de resultaten beoordelen we of uitbreiding van het bedelverbod nodig is.
Spoor 3 Aanpak van ondermijning, niet alleen strafrechtelijk maar ook bestuurlijk
Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB)
In 2016 toetste de gemeente 217 nieuwe horeca- en seksvergunningen en 483 gewijzigde vergunningen. Voor 13 gevallen is een Bibob-advies gevraagd aan het Landelijk Bureau Bibob. In 3 gevallen trok de ondernemer zich terug tijdens het Bibob-onderzoek. De toetsen leidden 12 maal tot het weigeren of intrekken van vergunningen. De gemeente verleende 5 vergunningen onder voorwaarden.
Haags Economisch Interventie Team (HEIT)
De partners in HEIT werken samen bij de aanpak van misstanden in prostitutie, detailhandel en horeca. HEIT doet dit door middel van integrale controles met gemeente, politie en andere partners die daar een rol in hebben.
Andere gemeenten binnen de (politie)eenheid Den Haag kunnen sinds 2016 ook een beroep doen op de inzet van HEIT. Door extra politie-inzet binnen het team kon HEIT extra controles uitvoeren in de regio: 27 in de horeca en detailhandel, 71 (vergunde branche) en 16 (onvergunde branche) controles in de prostitutie. Met deze extra inzet ging dit niet ten koste van de inzet in Den Haag. In totaal heeft HEIT 1038 controles gedaan, waarvan 925 in Den Haag. De controles hebben een voorlopig bedrag van €1.158.162 opgebracht aan boetes en vorderingen. Dit bedrag kan nog verder oplopen, omdat een aantal onderzoeken nog niet volledig is afgerond.
Horeca/detailhandel
Het HEIT-team horeca heeft in 2016 308 bestuurlijke controles in de horeca en detailhandel. De samenstelling van het team varieert afhankelijk van de casus van 2 tot 8 verschillende organisaties. Vanwege de veiligheid wordt met enige regelmaat gekozen voor extra politiecapaciteit tijdens de acties.
In 74 zaken constateerde HEIT dat werd gehandeld in strijd met de vergunning. De politie rapporteerde verder 11 keer over illegaal gokken en in 13 zaken werden handelshoeveelheden verdovende middelen aangetroffen. Deze 13 bedrijven zijn direct na de constatering dicht gegaan en daarna voor 3 tot 6 maanden gesloten. In 3 gevallen is de vergunning ook ingetrokken. De andere ondernemers zijn gewaarschuwd.
De controles van HEIT strekken zich uit tot het domein van de sociale zekerheid. SZW heeft 91 signalen over fraude met bijstandsuitkeringen in onderzoek genomen. Daarbij zijn tot dusver 35 gevallen van fraude geconstateerd, waarvan in 22 gevallen de uitkering is beëindigd. Het financiële resultaat is €597.543. Het UWV onderzoekt 30 gevallen van mogelijke fraude. De inspectie SZW heeft 35 signalen in behandeling van onderbetaling, illegale tewerkstelling of overtreding van de arbeidstijden, 18 zijn inmiddels afgerond. Het bedrag aan opgelegde boetes bedraagt € 28.000.
De Belastingdienst heeft 148 ondernemers na de controle uitgenodigd voor een gesprek over de administratie en uitleg over de benodigde verbeterpunten. Ondanks herhaaldelijke bezoeken van HEIT hebben 9 ondernemers hun administratie niet verbeterd. Zij zijn onderworpen aan een boekenonderzoek. Het financiële resultaat van deze onderzoeken is van vele factoren afhankelijk en (nog) niet bekend.
De Douane heeft 46 processen-verbaal opgemaakt met een bedrag aan boetes en naheffingen van € 43.537. In alle gevallen ging het om het aanbieden van tabakswaren of drank waarover de ondernemer geen belasting had afgedragen.
Stedin deed 62 onderzoeken naar fraude met energie. Het schadebedrag is € 113.998.
De NVWA heeft 64 boetes opgelegd vanwege een overtreding van de Tabakswet en 7 boetes vanwege overtreding van de Warenwet. In 1 geval was de hygiëne zo slecht dat de zaak direct is gesloten, omdat er gevaar bestond voor de volksgezondheid. De NVWA heeft in totaal voor € 86.450 aan boetes opgelegd.
Mensenhandel en prostitutie
Het HEIT-team prostitutie voerde 616 controles uit, waarvan 493 in de legale branche, 112 in de (illegale) thuisprostitutie en 11 in Haagse massagesalons. In 2016 vonden 327 intakegesprekken plaats met sekswerkers. Van hen kregen 7 een negatief werkadvies vanwege een te groot risico op slachtofferschap van mensenhandel. De 11 controles in massagesalons resulteerden in 1 sluiting vanwege illegale prostitutie en 7 waarschuwingen. Bij de overige massagesalons trof HEIT geen misstanden aan.
Het aanbieden van seksuele diensten vanuit woningen heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het HEIT speurt in advertenties naar mogelijke signalen van mensenhandel of uitbuiting en controleert deze adressen. Voor illegale prostitutie en/of het faciliteren daarvan ontvingen 152 thuiswerkers een last onder dwangsom. Bij 22 gevallen was er een vermoeden van mensenhandel en is de politie een opsporingsonderzoek gestart. Een woning die als bordeel werd gebruikt, is direct voor 6 maanden gesloten. Naast de sekswerkers ontvangen ook de particuliere huiseigenaren die deze vorm van prostitutie mogelijk maken een last onder dwangsom. In 2 gevallen is een bestuurlijke boete opgelegd. Corporaties ontvangen een rapportage op basis waarvan zij verdere stappen ondernemen: 10 huurcontracten zijn inmiddels ontbonden. In totaal 40 sekswerkers werkten zonder geldige verblijfsdocumenten in Nederland. SZW heeft 21 signalen onderzocht van fraude met uitkeringen van sekswerkers of andere betrokken personen.
Hennepteelt
Hennepkwekerijen leiden tot overlast, verloedering en gevaar in woonwijken. Daarnaast is er in deze panden vaak sprake van energiediefstal, uitkeringsfraude, belastingontduiking, geweld en intimidatie. In 2016 zijn 224 hennepkwekerijen opgerold, waarvan 43 in district A, 53 in district B en 128 in district C.
Dat dit cijfer achterblijft ten opzichte van de ambities, valt mede te verklaren doordat de politie in 2016 meer heeft geïnvesteerd op achterliggende structuren en minder op de kleine thuiskwekers.
Overig Veiligheidsbeleid
Coffeeshops
Alle Haagse coffeeshops zijn in 2016 gecontroleerd. Bij één coffeeshop was een minderjarige aanwezig, in strijd met de gedoogvoorwaarden. Bij een andere coffeeshop was sprake van parkeeroverlast. Een derde coffeeshop overtrad het zichtcriterium (onvoldoende zicht vanaf de straat op het interieur van de coffeeshop). De drie ondernemers kregen hiervoor een waarschuwing. Bij de andere controles van coffeeshops constateerden de handhavers geen overtreding van de gedoogcriteria.
Evenementen
In 2016 gaf de gemeente een vergunning voor 37 grote evenementen. Naast de terugkerende succesformules zoals Parkpop, het Internationaal Vuurwerk Festival Scheveningen, Vlaggetjesdag, het Bevrijdingsfestival en de NN CPC Den Haag Loop waren opvallende evenementen Live on the Beach, het Shell Generation Discover Festival, de Olympic Experience en het concert van Bruce Springsteen. Daarnaast waren er in 2016 circa 871 kleine evenementen, waarvan 58 procent is afgedaan met een simpele melding. Over het algemeen zijn de evenementen rustig verlopen. De gemeente heeft de dienstverlening aan organisatoren integraal bekeken om zo te zorgen dat deze nog beter wordt.
Jaarwisseling
De jaarwisseling 2016-2017 is redelijk verlopen, maar werd overschaduwd door een tragisch ongeval waarbij een politieagent om het leven kwam. Zo'n 10.000 toeschouwers bezochten de vuurwerkshow aan de Hofvijver. Ook de vuurwerkshow op Scheveningen en de brandstapels op het strand trokken veel bekijks. Het aantal incidenten is teruggelopen naar 113; in 2015 waren dat er nog 171. De politie verrichtte 61 aanhoudingen. Het geweld tegen hulpverleners bleef op hetzelfde niveau als vorig jaar, maar inzet van de ME was nergens nodig.
De voorbereidingen voor de jaarwisseling starten al maanden van te voren. Niet alleen de hulpdiensten en de gemeente bereiden zich grondig voor, de gemeente bespreekt ook uitgebreid met bewoners welke initiatieven zij kunnen ontplooien. Net als in vorige jaren waren honderden vrijwilligers actief onder begeleiding van de politie en/of gemeente. Zij verwijderden bijvoorbeeld afval voorafgaand aan de jaarwisseling, hielden in de nacht een oogje in het zeil en hielpen op nieuwjaarsdag met het opruimen van de rommel. Er waren 23 vuurwerkvrije zones die de Hagenaars goed respecteerden.
Punten van aandacht blijven het zware illegale vuurwerk dat voor veel (letsel)schade zorgt en het geweld tegen hulpverleners.
Voetbal en Kyocera stadion
ADO Den Haag en de gemeente plaatsten nieuwe bewakingscamera’s in en om het stadion. Zo zijn de technische voorzieningen weer geschikt voor de nieuwste mogelijkheden.
In 2016 waren er geen grootschalige incidenten met ADO-supporters, ondanks financiële problemen van de club, onduidelijkheid over de koers van de grootaandeelhouder en een reeks sportieve nederlagen aan het eind van het jaar. De supporters zijn zelfs in positieve zin de wereld over gegaan met hun knuffeldierenactie voor kinderen van het Sophiaziekenhuis bij de uitwedstrijd tegen Feyenoord.
Met deze positieve ontwikkelingen is de politie-inzet in het seizoen 2016-2017 omlaag geschroefd. In de eerste seizoenhelft was er bijna 1800 uur minder inzet dan in de eerste helft van het seizoen 2015-2016. Over het kalenderjaar 2016 gemeten bleef de inzet onder de 10.000 uur.
Toelichting financieel resultaat Bestrijding Onveiligheid € 0,7 mln. N / I
Haags Economisch Interventie Team € 0,2 mln. N
Het HEIT is in 2016 gestart met een derde team. Het team verhuisde ook naar een nieuwe locatie. Dit bracht incidenteel extra lasten met zich mee.
Aanpak veelplegers € 0,3 mln. N
Dit is een van de speerpunten van het Integraal Veiligheidsplan. In 2016 is op verzoek van de raad incidenteel extra inzet gepleegd om het aantal high impact crimes terug te dringen, waaronder woninginbraken.
Preventie € 0,1 mln. N
De raad vroeg om incidenteel extra capaciteit in te zetten tijdens het najaarsoffensief woninginbraken. Het resultaat was een daling van 22 procent ten opzichte van 2015.
Overig € 0,1mln. N
Brandweer en rampenbestrijding
In 2016 startte de vernieuwing van de regionale brandweer op basis van de nota ‘Koersen op 2020’ (RIS294229). De brandweer wordt de komende jaren nog zichtbaarder en beter te benaderen voor de burger. Ook wil de brandweer meer maatwerk leveren op de risico’s in het verzorgingsgebied en beter inspelen op vragen uit de maatschappij.
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden heeft in 2016 het Meerjarenbeleidsplan 2016-2020 van de GHOR vastgesteld. De belangrijkste doelstellingen daarin zijn:
- de verbinding tussen de domeinen veiligheid en zorg versterken
- de ontwikkeling van ketenregie naar systeemdenken
- het verduidelijken van de publieke waarde van de GHOR
Politie, brandweer en GHOR beschikken inmiddels over volledig geïntegreerde meldkamers. Deze ontwikkeling heeft in 2016 verder vorm gekregen.
Toelichting financieel resultaat Brandweer en rampenbestrijding € 1,7 mln. V I
Bijdrage Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) € 1,4 mln. V
Met ingang van 2015 heeft de VRH voldaan aan de opgave om 10 procent te bezuinigen. Zekerheidshalve heeft de gemeente de eigen begroting hier nog niet op aangepast. Ook loopt er nog een discussie over aanpassing van de verdeelsleutel die wordt gebruikt om de bijdragen van de gemeenten vast te stellen.
Personeelslasten voormalig personeel Brandweer € 0,2 mln. V
Het gaat hier om een voordeel op de budgetten voor de oude rechtspositionele regelingen van de Brandweer. De mogelijkheid om gebruik te maken van deze regelingen is beëindigd. Inmiddels besloot de raad om van dit budget vanaf 2018 € 0,1 mln. te gebruiken voor het museum ‘Oranjehotel’ (RIS 288636).
Brandkranen € 0,2 mln. V
Het budget voor brandkranen is bij het oprichten van de VRH ondergebracht bij de gemeente Den Haag. Dunea vervangt en onderhoudt de brandkranen en brengt de kosten in rekening bij de gemeente. In 2016 hoefden minder kranen te worden vervangen dan begroot en zijn de kosten dus lager.
Strandveiligheid
De Veiligheidsregio Haaglanden was in 2016 volledig verantwoordelijk voor de strandbewakingstaak en het beheer van de Haagse Vrijwillige Reddings Brigade (HVRB). Dit is conform het convenant met de HVRB. In 2016 zijn de materiële voorzieningen van de HVRB vrijwel geheel vernieuwd. De in 2015 ingevoerde ‘strandapp’ is in 2016 doorontwikkeld. Deze app maakt de actuele veiligheid van het strand en de zwemcondities inzichtelijk voor strandbezoekers en watersporters.
Verloop financiële overzichten
Voorzieningen | Uitkomst 2016 | Begroting 2016 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dot. | Best. | Vrijval | Dot. | Best. | Vrijval | |
Voorziening Overgangsregeling FLO | 2.488 | 2.298 | 0 | 2.488 | 2.645 | 0 |
Totaal | 2.488 | 2.298 | 0 | 2.488 | 2.645 | 0 |
Bestedingen t.l.v. publiekrechtelijke middelen | Uitkomst 2016 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
RIEC | 147 | |||||
Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (kansen voor west) | 62 | |||||
Totaal | 209 |
Verloop eindsaldi balans 31-12 | Uitkomst | Begr. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 vr res.best. | 2015 na res.best. | 2016 | 2016 | |||
Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Voorzieningen | 6.763 | 6.763 | 6.953 | 6.606 | ||
Nog te ontvangen publiekrechtelijke middelen (overl. act.) | 672 | 672 | 147 | nb | ||
Nog te besteden publiekrechtelijke middelen (overl. pass.) | 1.180 | 1.180 | 1.058 | nb |
Producten
(bedragen x €1.000)
Bestrijding Onveiligheid
- Begroot € 19.700
- Rekening € 920
- Resultaat € 18.780
Producten
Bestrijding Onveiligheid
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 17.113 | 19.700 | 21.432 |
Baten | 1.478 | 920 | 1.942 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 15.635 | 18.780 | 19.489 |
Bestrijding onveiligheid Deco
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Bestrijding onveiligheid Deco
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 102 | 0 | 0 |
Baten | 65 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 38 | 0 | 0 |
Brandweer en rampenbestrijding
- Begroot € 40.512
- Rekening € 0
- Resultaat € 40.512
Producten
Brandweer en rampenbestrijding
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 38.030 | 40.512 | 38.771 |
Baten | 2.003 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 36.027 | 40.512 | 38.771 |
Opsporing en ruiming conventionele explosieven
- Begroot € 0
- Rekening € 0
- Resultaat € 0
Producten
Opsporing en ruiming conventionele explosieven
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 |
Strandveiligheid
- Begroot € 842
- Rekening € 0
- Resultaat € 842
Producten
Strandveiligheid
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
---|---|---|---|
Lasten | 824 | 842 | 842 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 824 | 842 | 842 |